Publicitat
Publicitat

INFRAESTRUCTURES

Recoder exigeix que es compleixin les inversions compromeses

El Govern demana a Foment el traspàs complet de Rodalies

El Govern vol renegociar amb Foment els termes del traspàs de Rodalies perquè sigui complet. Per això, li exigeix que compleixi amb els compromisos pressupostaris assolits.

El conseller de Territori i Sostenibilitat, Lluís Recoder, va concretar ahir una amenaça que fa temps que s'arrossega: el Govern ha demanat renegociar els termes del traspàs de Rodalies. Vol que sigui "complet" i , de retruc, donar un cop de puny sobre la taula pel que fa als incompliments reiterats d'aportació pressupostària per part de l'Estat. L'objectiu d'aquesta demanda de renegociació, que s'ha fet arribar per carta a la ministra de Foment, Ana Pastor, és que la Generalitat passi a gestionar, també, les infraestructures de la xarxa i les estacions i acabar, d'aquesta manera, amb el que Recoder qualifica de "pseudotraspàs", perquè "no ha servit per millorar la xarxa ni ha donat capacitat al Govern per millorar el servei".

La prova més clara: les 374 incidències que hi va haver a Rodalies durant l'any passat, el 53% de les quals, a més, per avaries en la infraestructura (tant a les vies, com als sistemes de control de trànsit o a les instal·lacions elèctriques) i als combois. El que es busca amb el nou full de ruta és que sigui el Govern qui gestioni "tots els elements relacionats amb Rodalies", segons va concretar el conseller. Recoder va remarcar, també, que la liberalització del servei ferroviari aprovada deu dies enrere se situa "en la bona línia" perquè obre la porta a escollir operador, però que l'Estat ha de complir en el capítol d'inversió

El Govern té clar que el traspàs complet ha d'anar acompanyat dels recursos econòmics necessaris per posar al dia la xarxa i, per això, Recoder va tornar a criticar ahir els incompliments de l'Estat. Va recordar com a punt calent la negativa de la Generalitat a firmar el nou contracte de servei amb Renfe per la falta d'aportació econòmica. El conseller va explicar que, en aquest cas, s'havia acordat una inversió anual de 148 milions d'euros per introduir millores en la gestió i que aquesta aportació ha de permetre, per exemple, l'extensió de Rodalies a Girona i Tarragona. Només s'ha executat, de fet, el 7% dels 4.000 milions compromesos fins al 2015.

La renegociació ha de servir, segons el Govern, per tancar el nou contracte de servei, que permetria la continuïtat de Renfe fins al 2015, però que, al mateix temps, donaria l'opció a canviar d'operador si el servei no és l'esperat i a introduir incentius i penalitzacions.

El conseller va emfatitzar que el principal motiu de "fricció" amb Foment és la "no resposta als problemes d'infraestructura ferroviària". I va relacionar la falta d'inversió amb la baixada d'usuaris que ha patit el servei de Rodalies perquè funciona "al límit".

Més continguts de