Publicitat
Publicitat

INFRAESTRUCTURES

El Govern exigeix concreció a Pastor

Foment anuncia un ‘nou’ pla de Rodalies que per a Catalunya només inclou els 400 milions pendents des del 2013

El ministeri de Foment, un dia abans que comenci la campanya electoral, va anunciar “el pla d’inversions més gran a Rodalies dels últims 20 anys”, en paraules d’Ana Pastor, ahir a Madrid. Es tracta de 1.257 milions d’euros durant tres anys per a la xarxa de Rodalies de tot l’Estat, dels quals 401 milions li toquen a Catalunya. Aquest anunci, però, tot i que sembla nou, no ho és gens. L’11 de novembre del 2013 el conseller de Territori i Sostenibilitat, Santi Vila, va viatjar fins a Madrid enfurismat després de dos accidents importants a Rodalies en molt poc temps. Aquell dia Vila i Pastor van començar la seva bona relació i es van fer la foto de l’encaixada de mans amb un compromís: 306 milions d’inversió a les Rodalies de Barcelona abans del juliol del 2016, i el desdoblament parcial de la R3 fins a Vic (95 milions). És a dir, aquests 401 milions anunciats ahir per la ministra ja els va prometre fa un any i mig, i durant aquest temps no ha fet res, tret de tornar-ho a anunciar.

“Des del govern de Catalunya ara som a la fase dels fets i no dels anuncis. D’anuncis i acords ja se n’han subscrit molts en aquesta legislatura. Per tant, ara el que toca és complir i executar inversions”, li responia ahir Santi Vila des del Parlament sense poder amagar l’enuig. El conseller de Territori, des que va arribar al càrrec, va agafar el camí de l’acord i el pacte amb la seva homòloga per aconseguir allò que el seu predecessor, Lluís Recoder, no havia aconseguit per la via de l’enfrontament. El 18 de febrer Santi Vila va convocar els mitjans d’urgència per explicar -sense la ministra al costat- amb orgull els acords tancats amb la ministra en un altre viatge a Madrid. Vila va presentar una llista molt llarga d’inversions -algunes encallades històricament que havien quedat penjades per la burocràcia política -, moltes amb un calendari molt concret, a pocs mesos vista. “El govern espanyol ha de saber com són vistos a Catalunya i han de valorar fins a quin punt poden tornar a aixecar-nos la camisa”, va dir el conseller aquell dia. El projecte del desdoblament parcial de la R3 s’havia de licitar al març, i les obres de la llançadora havien de començar a l’abril, i ja som a 7 de maig. I els 306 milions per solucionar els problemes més urgents de Rodalies, que tenien un calendari que començava a finals del 2013, encara no han començat.

Per això ahir al conseller se’l va veure molest al Parlament després de sentir una altra promesa d’inversió de la ministra, i més quan es tracta del mateix que ja havia promès fa un any i mig. “Sabem que les Rodalies a l’Estat i a Catalunya han sigut les grans oblidades en benefici d’altres inversions, a vegades raonables però també no tan raonables”, i va recordar la coincidència que dimarts el Govern obrís un expedient informatiu per l’enèsima incidència a Barcelona, i l’anunci d’ahir de Foment.

Wifi a totes les estacions

Els 1.257 milions d’euros del pla de Rodalies per a tot l’Estat van destinats, sobretot, a millores de la confortabilitat, però no per solucionar els problemes de les infraestructures, que són els que provoquen avaries i retards. Trens més moderns, sistemes de pagament més eficaços en funció del recorregut, millora de l’atenció digital als usuaris -noves aplis- i millora de la informació a temps real amb els panells informatius. És a dir, d’avaries n’hi seguirà havent, però els usuaris tindran un seient més còmode, i podran saber abans per què estan aturats des de fa 30 minuts a l’estació X. La ministra també va anunciar que hi haurà wifi a totes les estacions de la xarxa, i que les primeres a tenir-ne seran la de Plaça Catalunya de Barcelona i la de Getafe, a la Comunitat de Madrid.

“Si hi ha res rendible a Espanya és l’AVE”

La ministra de Foment, Ana Pastor, segueix defensant a capa i espasa les inversions en AVE cada cop que en té ocasió. “Si hi ha alguna cosa rendible a Espanya és el tren d’alta velocitat”, va dir ahir Pastor, que va recordar que els espanyols mai havien valorat tant l’AVE, “mentre d’altres s’hi oposen”, en referència a Ciutadans. “Als incrèduls els diria que l’AVE va obtenir un benefici net de 9 milions d’euros el 2014”.

L'

Més continguts de