MOBILITAT
Societat 29/07/2012

El Govern veu "deslleial" l'augment dels peatges

El Govern rep amb "sorpresa" l'increment dels peatges a les autopistes de titularitat de l'Estat i acusa el govern espanyol de "deslleialtat". Solidaritat convoca un nou #novullpagar a Mollet del Vallès.

L.d-r.
3 min
DOBLE PUJADA  Els peatges de l'AP-7, l'AP-2 i la C-33 pateixen des d'avui un increment de preu. Al setembre tornaran a pujar un 3% per l'IVA.

BARCELONA"Deslleialtat institucional". Així va descriure ahir la vicepresidenta del Govern, Joana Ortega, la manera com el govern de l'Estat va anunciar ahir l'increment dels peatges a les autopistes catalanes que depenen del ministeri de Foment. Ortega va explicar que la notícia va arribar al Govern "amb sorpresa absoluta" i sense que s'hagués informat prèviament la Generalitat. "Això posa de manifest que cada divendres hi ha unes mesures que castiguen Catalunya i que van en contra del que necessita el país", va lamentar.

Foment va comunicar divendres a les empreses concessionàries l'increment, que ha entrat en vigor aquesta mitjanit. Així, els peatges de l'AP-7 i l'AP-2 pugen un 7,5%, mentre que el de la C-33 a Mollet -traspassat per l'Estat a la Generalitat- en resulta parcialment afectat. A aquesta mesura recaptadora s'hi sumarà, a partir de l'1 de setembre, un 3% més d'IVA.

El secretari de Territori i Mobilitat de la Generalitat, Damià Calvet, va destacar ahir que aquest augment "agreuja el tracte injust" que rep Catalunya del govern espanyol. "No només patim una falta d'inversió i un retard en infraestructures escandalós, sinó que ara apugen els peatges amb nocturnitat i posen en risc el manteniment de les bonificacions de les concessions de la Generalitat", va lamentar en declaracions a l'ACN.

330 milions per any

Segons Calvet, cada any es generen 330 milions d'euros en impostos a les autopistes catalanes -a través de l'IVA i els impostos de les societats concessionàries-, dels quals ara ja "no en retornen ni un". "Cada vegada és més difícil entendre el tracte que rebem d'Espanya", va dir. El Govern veu la mesura com una conseqüència de la derogació del reial decret 6/1999, que obligava l'Estat a retornar a les empreses un 7% dels beneficis dels peatges. Amb la cobertura del reial decret i les bonificacions, l'estructura de mobilitat de les vies d'alta capacitat quedava "ben resolta", però ara, segons Calvet, amb la derogació del decret i l'augment de preus la situació és cada vegada "més difícil" d'encaixar.

Ortega va destacar ahir que aquesta manera d'actuar posa en relleu que el govern de Mariano Rajoy "desconeix la realitat i les necessitats" de Catalunya i va demanar a l'Estat que comenci a treballar en la reestructuració de la seva pròpia administració. El PP català, però, va retreure al Govern que critiqui la pujada dels peatges i no es dediqui "a treballar pels catalans". "Els peatges de concessió de la Generalitat continuen sent un 176% més cars que els de l'Estat", va recordar el portaveu adjunt del grup parlamentari popular, Santi Rodríguez. Per la seva banda, el president d'ERC, Oriol Junqueras, va assegurar que es tracta d'una mostra més de la falta de voluntat del govern espanyol d'arribar a acords amb Catalunya. "Després de l'aprovació de la proposta de pacte fiscal, el govern espanyol ens respon amb menyspreu i amb increment dels peatges", va lamentar Junqueras, que va acusar l'executiu de Rajoy d'"acorralar Catalunya cap a la misèria".

Nova acció a Mollet

Mentre que Ortega no va voler comentar si l'increment de preus reforça la campanya de la plataforma #novullpagar, Calvet sí que va admetre que situacions com aquesta els donen "més arguments". De fet, Solidaritat (SI) ha convocat per avui al migdia el cinquè #novullpagar "d'urgència". SI va denunciar ahir que sospiten que la pujada "és la compensació pel rescat de les autopistes madrilenyes". L'escenari escollit és el peatge de Mollet del Vallès a la C-33, una de les vies afectades per l'increment anunciat. Hi assistirà el diputat Uriel Bertran, que va demanar a tots els ciutadans que s'afegeixin a la protesta contra un augment total del 10% dels peatges de l'Estat.

De moment, segons dades del Servei Català de Trànsit, s'havien tramitat fins la setmana passada 10.800 denúncies pel fet de no pagar, de les quals 39 havien estat arxivades per defectes de forma i 78 ja havien estat pagades. Segons el Govern, un 52% de les vies amb dos o més carrils de Catalunya són de peatge, mentre que a la resta de l'Estat només es paga en un 18%.

stats