Societat 20/06/2013

El Govern proposa donar l'opció de repetir l'examen de matemàtiques de la selectivitat

La decisió depèn de la comissió coordinadora de les PAU, formada per les universitats

Sònia Sánchez
4 min

BarcelonaEl secretari d'Universitats, Antoni Castellà, ha anunciat aquest matí que, d'acord amb l'expedient obert per les incidències a les proves de selectivitat d'aquest any, el Govern proposa "oferir l'opció de repetir l'examen de matemàtiques" als alumnes que ho desitgin "un cop hagin vist la seva qualificació" el dia 28 de juny.

Castellà ha remarcat, però, que la decisió pertany a les universitats en el marc de la seva autonomia, i per això la proposta s'ha traslladat a la comissió coordinadora de les proves d'accés a la universitat (PAU), perquè decideixi. Probablement ho farà aquest mateix dijous, o com a molt divendres.

El secretari ha admès que es tracta d'un "error greu", que no s'havia produït mai en els 23 anys d'aplicació de les PAU a Catalunya, i que la investigació ha constatat que ha estat causat per un "error humà". Tot i deixar la decisió sobre possibles responsabilitats personals en mans de la comissió, Castellà ha opinat que "probablement alguna revisió s'ha de fer respecte al responsable de matemàtiques".

El dia de la prova

Segons la investigació realitzada, hi havia una "discrepància" en l'enunciat de la primera equació de l'examen i aquest mateix enunciat en les pautes de correcció del mateix: una 'x' de l'enunciat de l'examen era una 'z' a les pautes de correcció. El coordinador de la prova, que és qui la elabora, ha admès que la seva intenció era que a l'equació hi aparegués la 'z' (que només estava a les pautes de correcció).

Per això, quan a pocs minuts d'iniciat l'examen a les aules, la comissió coordinadora va rebre la primera trucada alertant de l'error, el coordinador de la prova va demanar quant temps es podria trigar a comunicar l'error a tots els tribunals. Li van dir que serien 15 minuts i va prendre la decisió de comunicar a tots els tribunals que hi havia aquest error i que calia canviar la 'x' per una 'z' a la primera equació. Va quedar a decisió de cada tribunal oferir o no més temps als alumnes per poder refer aquest exercici. A més, "en un interval de pocs minuts" es va comunicar també que, donat que amb la 'x' també era possible resoldre l'equació (amb un resultat diferent), es donarien per vàlides les dues solucions, amb la 'x' i amb la 'z'.

La secretaria d'Universitats remarca especialment que, més enllà de que l'equació es pogués o no resoldre amb més o menys facilitat amb una lletra o altra, la incidència va suposar que "alguns alumnes tinguessin més temps que d'altres per fer l'examen", donat que en algunes aules es va donar als estudiants 15 minuts més i en d'altres no. És aquest fet el que "trenca la igualtat d'oportunitats" de tots els alumnes en l'examen "i porta al Govern a demanar que s'ofereixi l'opció de repetir l'examen de matemàtiques a aquells alumnes que així ho desitgin", va remarcar Castellà.

El procés de revisió prèvia de l'examen

Quant a l'error en l'enunciat de l'equació, la investigació ha constata que els dos experts encarregats de revisar l'examen abans de que es faci (sempre són un professor de batxillerat i un professor d'universitat de l'especialitat corresponent), en aquest cas, "es van centrar en la pauta de correcció de l'examen" i no van mirar el document dels enunciats sense corregir, de forma que no van detectar la "discrepància" entre un document i l'altre.

Un cop passat aquest filtre, els exàmens passen a mans de l'Institut d'Estudis Catalans (IEC) per fer la "correcció lingüística" de les proves abans de passar a la impremta i, per tant, "només treballen amb l'enunciat de l'examen" i no amb les pautes de correcció, de manera que tampoc van detectar l'error.

"No hi ha cap explicació lògica més enllà d'un error humà que expliqui que aquell enunciat no era el que s'havia volgut posar", va apuntar Castellà. Alhora, l'informe conclou que "els sistemes previstos de control s'han mostrat deficients" per detectar una errada així i "el protocol existent de resolució d'incidències durant la prova s'ha mostrat poc adequat", en deixar tota la responsabilitat sobre la decisió a prendre en una sola persona, el coordinador de l'àrea.

Les propostes del Govern

Per això, el Govern també proposa establir un protocol de revisió concret per als experts que revisen les proves que els obligui a "resoldre ells l'examen" primer agafant els enunciats de la prova i després verificar-ho amb les pautes de correcció. Alhora, plantegen que "un tercer revisor" hagi de tornar a fer la prova i verificar-la amb les pautes després que hagi passat el filtre lingüístic de l'IEC.

També consideren que la decisió sobre com actuar en cas d'una incidència com aquesta en mig d'u examen "no recaigui en una sola persona" i que per emprendre qualsevol acció "s'avaluï l'abast de la incidència, més enllà de si l'enunciat correspon a allò que es volia preguntar" i que després es faci "un seguiment de l'aplicació a les aules" de les mesures de correcció, registrant em cada cas l'hora de notificació, el temps addicional ofert i els exàmens entregats prèviament.

Només es constaten dos errors més, en aquest cas tipogràfics

Castellà va explicat també que, més enllà de la prova de matemàtiques, la investigació "només ha constatat dos error més, però de caràcter tipogràfic i que no afectaven en cap cas la resolució de l'examen", com són el 'las' en el títol de la prova de 'Matemàtiques aplicades a les ciències socials' i un 4 de més en una xifra a l'examen de geografia. La resta de queixes d'alumnes en els exàmens d'altres matèries han estat desestimades i algunes d'elles, segons Castellà, fins i tot s'han considerat "falses" com és el cas del pretès error a la prova de llatí.

stats