Societat 06/02/2015

Indemnitzen amb 340.000 euros una família d'una víctima de l'accident de Spanair

La sentència obliga a pagar més del doble que el que l'asseguradora oferia pel sinistre de Barajas el 2008

Europa Press
2 min
El 20 d'agost del 2008, 154 persones van morir en estavellar-se un avió de Spanair a Barajas.

BarcelonaUn jutjat mercantil de Barcelona ha condemnat a la companyia asseguradora Mapfre a indemnitzar amb 168.990 euros, més una quantitat igual a interessos, als familiars d'un jove que va morir en l'accident d'avió de Spanair ocorregut a l'agost de 2008 a l'aeroport madrileny de Barajas.

La sentència, segons l'advocat dels demandants Fran Vasques, és la primera per la via mercantil que obliga a indemnitzar les víctimes de l'accident aeri i estableix com a quantitat a pagar més del doble del que l'asseguradora oferia als familiars del mort per que desistissin d'acudir als tribunals.

El jutjat condemna en la seva decisió a indemnitzar amb 168.990 euros als pares i la germana del mort -que ja van cobrar als pocs mesos del sinistre els 25.000 euros que marca la llei-, més els interessos legals incrementats, que des de l'any 2008 ascendeixen a 169.513 euros.

Al juny de 2014, Mapfre va oferir a la família del passatger mort, que demanava 2,7 milions d'euros en la seva demanda, la indemnització prevista per accidents de trànsit incrementada en un 20%, el que sumava 114.000 euros, una quantitat que segons la asseguradora en l'acte previ al judici es va elevar a 150.000. No obstant això, el jutge ha resolt calcular la indemnització d'acord amb el barem dels accidents de trànsit més un 50%, en entendre que "la seguretat que ofereixen les companyies aèries a l'hora de promocionar els seus serveis, generant una gran confiança en el consumidor, trenca la analogia amb el barem dels accidents de circulació ".

En aquest sentit, la sentència lamenta que no hi hagi una normativa específica per quantificar els danys derivats d'accidents aeris, malgrat la seva "especificitat (més esporàdics, però en general també amb efectes més costosos)".

La sentència considera que el sinistre es va deure, com va establir en el seu informe la Comissió d'Investigació d'Accidents d'Aviació Civil, a la "conducta negligent dels pilots" i conclou que no es va tractar d'un fet "ni imprevisible ni inevitable per a la companyia aèria, ja que es tracta d'un esdeveniment sota el seu control ".El jutge adverteix que "no pot emparar la companyia asseguradora, enfront de la reclamació que efectuen els familiars d'una víctima, en un presumpte defecte de disseny de l'avió sinistrat".

La decisió recorda que, d'acord amb l'informe de la Comissió d'Investigació, "la tripulació no va configurar adequadament l'avió per a l'enlairament i fins en quatre ocasions no va utilitzar de forma correcta les llistes de comprovació que haguessin permès advertir la incorrecta posició dels slats/flats, pel qual les seves omissions van ser causa del sinistre".

Per Fran Vasques, que està estudiant recórrer la sentència perquè creu insuficients les sumes concedides, aquesta sentència ha demostrat que, per a les víctimes de l'accident de Spanair, "val la pena anar als tribunals" i no conformar-se amb la indemnització extrajudicial que ofereix l'asseguradora.

Per la seva banda, Mapfre també està analitzant la sentència però fonts de la companyia han assenyalat a Efe que la decisió confirma que el barem establert per accidents d'automòbil és el correcte per fixar les indemnitzacions pel sinistre de Spanair. En opinió de Mapfre, aquest és el mateix principi que es va fixar en la sentència que va indemnitzar la família d'una hostessa morta en el sinistre -per la via del social- i el que l'asseguradora ha emprat per indemnitzar, mitjançant acord extrajudicial, a més de la meitat de les víctimes de l'accident.

stats