Societat 08/07/2016

Enèsim episodi de caos per una avaria de la R16

La manca d'inversions crònica a les Rodalies de Catalunya, i en especial a la línia amb una impuntualitat del 72%, la causa de la nova avaria

Ara
2 min
Personal sanitari i bombers atenent usuaris afectats

BarcelonaEl títol de pitjor línia de Rodalies de Catalunya no és en va. Ahir els soferts usuaris de la R16 que no poden –o no volen– anar de les Terres de l’Ebre a Barcelona o Tarragona en cotxe van tornar a patir l’enèsim matí de caos. Ja n’han perdut el compte. Ahir va ser una avaria a la catenària entre Vandellòs i l’Ametlla de Mar que va tallar la circulació dels trens –en un tram de via única, cal recordar-ho– durant dues hores, però demà serà per una altra cosa. Cada dia és una aventura pujar al tren. Aconseguir que només 3 de cada 10 trens que surten de Tortosa arribin puntuals a Barcelona –i a l’inrevés– no és fàcil. Són molts anys de desinversions de deixadesa per arribar a aquestes xifres de puntualitat tercermundistes.

Personal de servei atenent usuaris de Renfe
Els usuaris, a l'espera

Ahir el tren que havia sortit de Tortosa a les 7.48 hores i que havia d’arribar a l’Estació de França de Barcelona a les 10.23 hores es va aturar a les 9 h a l’altura de Vandellòs, en un punt de difícil accés per evacuar els passatgers –una hora més tard–, i Renfe va haver de demanar ajuda als Bombers. La imatges dels 200 passatgers baixant com podien del tren per salvar el desnivell, en especial la gent gran –alguns van haver de ser atesos pels serveis mèdics i tot–, i després caminant per la via fins a arribar a la platja de l’Almadrava, era pròpia d’altres zones del planeta. Allà els esperaven els autocars per arribar a la seva destinació. L’avaria elèctrica va durar dues hores, de les 9 h a les 11 h, però la normalitat va arribar al migdia.

El got ja va vessar fa dies –o anys–, però el servei deficient que Renfe i Adif donen a Catalunya està cada cop provocant més reaccions de les administracions catalanes. Per una banda, el Síndic de Greuges, Rafael Ribó, va demanar immediatament al departament de Territori i al ministeri de Foment tota la informació sobre com es va atendre i es va informar els passatgers del comboi afectat. També vol aclarir quin va ser el motiu d’aquesta avaria i quins dispositius es van activar per restablir el servei. El Govern, al seu torn, va recordar: “Els catalans estem patint el maltractament del ministeri de Foment a través d’Adif per la falta d’inversions a la xarxa”, segons Ricard Font, secretari d’Infraestructures.

stats