Educació
Societat 21/06/2011

Irene Rigau: “Qui està en procés d'aprenentatge no pot estar tres mesos sense fer res i entrar al setembre sabent menys que al juny”

La consellera d'Ensenyament ha defensat la importància dels quaderns d'estiu i ha assegurat que cal repensar una distribució més eficient del temps escolar

Redacció
2 min
Irene Rigau, consellera d'Ensenyament

BarcelonaLa consellera d'Ensenyament, Irene Rigau, ha defensat en una entrevista a Els Matins de Tv3 la necessitat d'establir l'obligatorietat dels quaderns d'estiu i ha assegurat que “qui està en procés d'aprenentatge no pot estar tres mesos sense fer res i entrar al setembre sabent menys que al juny”.

Rigau ha establert com a principal objectiu de la seva conselleria repensar una distribució més eficient del temps escolar. “A les escoles no hi cap tot”, ha dit, i ha afegit que cal una ordenació dels temes principals que han d'ocupar la centralitat del temps escolar. “S'han de replantejar els currículums formatius i assignar els temps que cal dedicar a cada àrea”, ha dit la consellera, que també ha afegit que els nous camps de la neurociència indiquen que l'exigència és un valor positiu per motivar i incentivar l'aprenentatge.

La consellera ha afirmat que el fracàs reflectit en les dades involucra no només el sistema educatiu primari, sinó també l'administració, en la mesura en què escull els currículums, i les universitats, que preparen els futurs professors. En aquest sentit, Rigau ha dit que les institucions universitàries també han d'assumir la seva part de culpa i reorientar els plans d'estudis formatius. La titular d'Ensenyament ha donat suport a la proposta de Rubalcaba de fer passar una prova d'aptituds als professors, similar a la que afronten els metges en finalitzar la carrera, i ha sigut taxativa quan ha assegurat que no es poden permetre les faltes d'ortografia en la faceta universitària, malgrat que no es tracti d'assignatures estrictament de llengua.

Rigau ha defensat la Formació Professional i ha assegurat que “no es pot plantejar com a alternativa 'de segona' a la Universitat”. La consellera ha dit que la formació professional assegura un alt percentatge d'ocupació i que des de la conselleria s'intentarà millorar el seu prestigi. Rigau ha insistit que durant molts anys ha pesat en l'imaginari col·lectiu la idea que la formació universitària era millor que la FP i ha assegurat que cal assessorar i orientar millor els joves perquè triïn l'alternativa més adequada segons els seus interessos.

Sobre la supressió de la sisena hora, ha assegurat que no és sostenible per al sistema continuar mantenint una hora que no és obligatòria a primària i ha dit que aquesta només s'ha d'establir en els casos pertinents. “Cal donar suport a aquells entorns en què es necessita”, ha dit la consellera.

Rigau ha justificat les retallades en l'àmbit educatiu com un esforç necessari que cal fer per garantir l'ocupació dels mestres i, a la vegada, que no vagi en detriment de la qualitat. Sobre la supressió de la setmana blanca, la consellera ha dit que la conciliació familiar i la necessitat que “pares i fills puguin passar junts el màxim de temps possible” també és un tema cabdal en l'aprenentatge.

Relacionant el camp educatiu amb la situació actual de crispació social, la consellera ha dit que els joves han de ser conscients que “només hi haurà futur si estan ben formats”.

stats