EDUCACIÓ
Societat 23/05/2015

L’escola on s’obliga a tenir més d’un millor amic

Un centre danès combat el ‘bullying’ amb regles molt concretes

Glòria Pivetal
3 min
Per evitar casos de bullying, l’escola privada danesa Bernadotteskolen també obliga l’alumnat d’entre 6 i 12 anys a convidar tota la classe si fa una festa d’aniversari.

BarcelonaEl bullying és un dels problemes que més preocupa avui dia a pares i mestres. Que un nen quedi exclòs, marginat i hagi de patir la soledat que implica no tenir amics és una cosa que fa patir. Per combatre-ho, ja fa anys que una escola danesa tira endavant un singular mètode per fomentar el respecte i la companyonia que, entre d’altres, inclou normes com ara no poder tenir només un millor amic o haver de convidar tota la classe a les festes d’aniversari.

Es tracta del centre privat Bernadotteskolen, que un grup de pares va fundar l’any 1949 a partir de les mateixes idees de prevenció de conflictes i enteniment amb què va néixer l’ONU. Situat a Hellerup, un municipi benestant dels afores de Copenhaguen, l’escola té uns 590 alumnes i compta amb una secció internacional en què les matèries s’imparteixen en anglès. “Som una escola molt liberal i quasi no tenim regles. Però una de les poques que tenim és que hem de mostrar consideració cap als altres”, explica Alastair Robertson, coordinador del departament internacional.

A la Bernadotteskolen, aprendre valors com l’amistat, la integració i el respecte és tan important com aprendre matemàtiques, llengua i història. Amb aquest objectiu, s’intenta que els més petits, d’entre 6 i 12 anys, respectin una sèrie de normes socials molt concretes. Una d’aquestes regles, per exemple, és intentar no tenir només un millor amic. En els casos que això no sigui així, “l’escola no hi intervé ni intenta separar els nens, però sí que promou una cultura de comunitat que fa que els nens tendeixin a jugar amb tothom”. Per aconseguir-ho, els alumnes saben que si celebren el seu aniversari han de convidar tots els companys. Quan una família hi ha posat inconvenients perquè el seu pis era massa petit i no hi podia organitzar una festa amb tants infants, els ofereixen les instal·lacions del centre, segons explica Robertson.

Pel que fa a convidar altres nens a jugar a casa després de l’escola o el cap de setmana, la norma és que o bé els inviten a tots o bé a un màxim de tres: “D’aquesta manera s’evita que un nen convidi només sis dels seus nou companys i exclogui els tres restants”. Els infants tampoc poden portar un regal d’aniversari per a un altre nen a l’escola, i també han d’evitar els jocs que impliquin excloure algú i, si hi juguen, han de canviar les regles perquè tothom que vulgui hi pugui jugar. Robertson assegura que l’eficàcia d’aquesta política la demostra el clima de confiança i respecte que es respira al seu centre i que fa que als nens “els encanti” anar a l’escola.

Però també hi ha qui creu que intervenir massa en les relacions entre els nens no és bo i fins i tot pot ser contraproduent. Xavier Gimeno, professor del departament de pedagogia aplicada de la UAB, assenyala que “si les relacions interpersonals entre els nens estan massa regulades, poden perdre autenticitat i naturalitat”. És més, “la normativització excessiva de la conducta pot arribar a generar la reacció contrària”. A partir de la seva experiència, Gimeno considera que la millor manera de fomentar la inclusió i el respecte no és tant a través de normes i prohibicions, sinó més aviat a través de l’exemple dels adults. “Els pares i els mestres han d’avançar-se i ser ells mateixos models de tolerància i amistat”, afirma.

stats