Publicitat
Publicitat

"L'estrès pot ser tòxic per al rendiment cognitiu"

La doctora Pilar Latorre és membre de la unitat de malalties neurodegeneratives de l'Hospital Universitari Germans Trias i Pujol

Es pot entrenar el cervell?

Està demostrat que les funcions cognitives poden millorar i que els assoliments en una determinada tasca intel·lectual poden ser superiors amb estímuls adequats. I també, i això és molt important, en absència de factors negatius que les bloquegin.

A totes les edats?

Evidentment, l'aprenentatge és un procés de màxima intensitat durant la infància i la primera joventut, però a un ritme diferent i amb estratègies adequades segueix sent possible tota la vida. Hi ha dos conceptes importants. El primer és el de plasticitat cerebral, que permet que el cervell progressi i compensi el que calgui perquè el rendiment es mantingui. L'altre és el de reserva cognitiva. Se sap que un nivell baix d'escolarització és un factor de risc de demència. Al contrari, un nivell bàsic alt seria protector. Resulta evident que promocionar l'educació i l'interès intel·lectual de les poblacions, amb èmfasi en la infància i la joventut, acabaria repercutint positivament en els índexs de deteriorament cognitiu dels futurs ancians.

A banda de la memòria hi ha altres funcions cognitives que cal estimular?

Jo destacaria el llenguatge i el criteri, amb tota la seva complexitat. El llenguatge, en el seu domini parlat, escrit i llegit. I el criteri, és a dir, la capacitat d'analitzar i projectar, de seguir comprenent al màxim el que passa al voltant i en un mateix.

Quins factors intervenen a l'hora de tenir el cervell en forma?

La salut global, que l'OMS defineix com un estat complet de benestar físic, mental i social, i no només com l'absència de malaltia. En termes molt generals, com més benestar, més rendiment, en funció de cada etapa de la vida. Cal anar en contra d'una visió massa reduccionista: estimular el càlcul o la memòria pot ser útil, però insuficient.

I quins factors juguen en contra?

Per tòpic que resulti, és ben cert que l'estrès i les seves expressions patològiques com la depressió poden ser tòxics per al rendiment cognitiu. La motivació també és important.

L'estat de salut física i els hàbits saludables ajuden a tenir el cervell en forma?

Una dieta adequada, l'exercici físic i el control de les malalties contribueixen a fer que el cervell envelleixi millor. Crec, en canvi, que l'obsessió per seguir rígidament determinades dietes i consumir productes miraculosos per a la memòria és absurd.

Jocs com el Brain training funcionen?

Les activitats han de produir plaer, no ser addictives, i podrien ser negatives si afavoreixen l'aïllament, un altre gran enemic dels cervells d'edat. Escoltar música, cuinar, llegir diaris, xerrar, cuidar les plantes o esforçar-se per seguir sent amables pot tenir molt més sentit.

Un cervell que treballa té menys possibilitats de patir demència?

Un cervell sempre molt actiu, i que es manté així, està més protegit, sí. Però no és immune, i potser s'hauria de fomentar el treball del cervell pel que aporta en cada moment, sense buscar res més.

Més continguts de