Publicitat
Publicitat

L'informe de l'Ajuntament sobre l'accident d'"El Pèndol" assenyala errors del fabricant

El peritatge fet pel consistori barceloní conclou que l'atracció es va desplomar per un error del fabricant en el disseny i els càlculs dels elements que la subjectaven

L'informe encarregat per l'Ajuntament de Barcelona sobre les causes de la caiguda d'"El Pèndol", en la qual al juliol passat va morir una menor, conclou que l'atracció del Tibidabo es va desplomar principalment per un error del fabricant en el disseny i el càlcul dels perns que la subjectaven.

En les conclusions de l'informe, a què ha tingut accés Efe, els perits del Col·legi d'Enginyers Industrials de Barcelona consideren que en la caiguda d'"El Pèndol" concorren diverses causes, encara que van ser determinants les deficiències en el disseny de la base de l'atracció per part de l'empresa fabricant, la italiana Fabbri.

Segons l'informe, l'atracció va acabar trencant-se a causa de la "fatiga del material dels perns d'ancoratge" de la seva base, per un error en el disseny i el càlcul dels perns que la subjectaven per part del fabricant Far Fabbri.

L'estudi del Col·legi d'Enginyers Industrials de Catalunya, encarregat pel consistori barceloní i que acaba de presentar-se al jutjat, arriba a conclusions similars a la pericial encarregada per la jutge que investiga al cas respecte a la diversitat de causes que van acabar provocant la caiguda d'"El Pèndol".

Això no obstant, distingeix entre diverses causes concurrents, que inclouen des de deficiències en la fabricació, la instal·lació i les revisions de l'atracció, i una causa determinant, que segons els autors de l'estudi va ser l'error en el càlcul i en el disseny de la mida dels perns.

Per als enginyers, l'empresa fabricant no va tenir en compte els efectes que transmet als perns la vibració de la pròpia estructura de l'atracció, cosa que segons la seva opinió "redueix dràsticament, per fatiga del material, les seves previsions de vida útil".

Aquella causa és, per si mateixa, suficient per provocar el col·lapse de l'atracció, segons l'informe, que assenyala que l'accident s'hauria evitat amb una revisió del projecte del fabricant que qüestionés les seves hipòtesis de partida en l'anàlisi estructural i amb una "rigorosa i exhaustiva" inspecció dels perns per la base amb ultrasons durant la revisió que es va practicar un mes abans.

Entre les causes concurrents que expliquen l'accident, l'estudi assenyala quatre imputables al fabricant: la falta de definició del material i la geometria dels perns, els errors en el procés constructiu definit per Fabbri i la solució constructiva que aquesta va especificar per a la base de l'atracció, així com la prescripció de perns de mida inferior a l'idònia.

Els autors de l'estudi culpen també els responsables del projecte d'urbanització i a la direcció de l'obra d'haver acceptat uns perns d'un acer amb unes característiques resistents inferiors a les quals va considerar el fabricant, induïts per la falta de definició de Fabbri.

A més, l'informe del Col·legi d'Enginyers considera deficient el morter d'anivellament que l'empresa constructora va col·locar en la base de l'atracció.

L'estudi assenyala com altres factors concurrents les deficiències en la revisió de l'atracció dels efectes que la vibració d'"El Pèndol" produïa en els perns i retreu que l'entitat d'inspecció independent ATISAE no detectés el trencament dels perns en l'última prova ultrasònica realitzada el 9 de juny de 2010, prop d'un mes abans de l'accident.

Més continguts de