SOCIETAT
Societat 03/08/2011

L'odissea per arribar a Barcelona comença amb les obres de cobriment de les vies a Sants

El tall de Renfe és el més important que s'ha fet mai a Catalunya. Els usuaris trigaran entre 20 i 45 minuts més a arribar a lloc. Les obres al túnel del Bruc a l'A-2, les afectacions de trànsit a la Via Augusta i els talls del servei de metro de la línia 2 compliquen encara més la mobilitat a la ciutat

David àlvarez
5 min
El tall a la sortida sud de Sants afectarà uns 150.000 usuaris de Rodalies al dia / ARA

BarcelonaAquest dijous comencen les obres per cobrir les vies que surten en direcció sud des de l'estació de Sants. Les obres, una vella reclamació dels veïns de la zona, significaran el tall ferroviari més important que s'ha fet mai a Catalunya, ja que el servei de Rodalies a Sants quedarà interromput fins al 27 d'agost. Els usuaris que arribin a la ciutat des de les branques de Vilanova i Vilafranca hauran de fer servir el metro, els Ferrocarrils de la Generalitat o els busos metropolitans com a transport alternatiu, i disposaran de transbordament gratuït.

Per carretera, la mobilitat a Barcelona i accessos també estarà afectada. A l'A-2, una de les principals vies d'entrada, s'estan fent obres al Bruc, uns treballs que obliguen a tallar un dels túnels, el de l'esquerra, que porta cap a Barcelona, fins a l'octubre. Tots els vehicles que passin per aquest punt, uns 40.000 cada dia, hauran de circular pel túnel dret.

A més, ja en l'entorn metropolità, les afectacions al trànsit també arriben a una de les artèries de la ciutat, la Via Augusta, on des d'aquest dimarts s'ha tallat el trànsit dels dos carrils descendents, entre el carrer Marià Cubí i la Travessera de Gràcia. En aquest cas, la causa són les obres de remodelació de l'estació de Gràcia dels FGC.

Per acabar, a la línia 2 del metro també hi haurà talls en el tram que circula per Badalona durant l'agost, unes restriccions que començaran dilluns vinent i que duraran fins al 28 d'agost i que tenen l'origen en els treballs de manteniment de la infraestructura i millora de les vies que la companyia vol dur a terme. Des de l'estació de Sant Adrià fins al final de línia no hi haurà servei de metro, però s'habilitarà un servei alternatiu d'autobusos.

L'única bona notícia per als que s'han de desplaçar durant l'agost a Barcelona serà la gratuïtat d'una bona part de la zona blava de la ciutat.

El tall ferroviari més important a Catalunya

El problema més greu per als usuaris del transport públic arribarà amb els talls a Renfe, que afectaran unes 150.000 persones cada dia. A partir d'aquest dijous, les línies R2, R3, R4 i les línies R13, R14, R15 i R16 no podran passar per Sants, a causa de les obres de cobriment de les vies. Els trens del tram sud acabaran o iniciaran el trajecte a les estacions d'Hospitalet i Bellvitge, mentre que les línies de tram nord acabaran o iniciaran el recorregut a la mateixa estació de Sants. Els trens AVE seran els únics que no tindran cap restricció. Així, doncs, tots els viatgers que circulin en els trens de les línies de Vilafranca només podran arribar a Barcelona baixant a Cornellà i agafant la L5 del metro o baixant a l'Hospitalet i canviant a la parada de la L1 de la rambla Just Oliveras. Tots els viatgers que utilitzin la línia de la costa de Vilanova hauran de baixar a Bellvitge i anar caminant fins a la parada del Gornal dels Ferrocarrils de la Generalitat. Aquest ramal de FGC s'atura a la plaça d'Espanya i, per tant, qui vulgui anar al centre de Barcelona encara haurà de fer un altre canvi, en metro o bus. El canvi suposarà 20 minuts més de trajecte per als usuaris i 45 minuts més si arriben a Barcelona en tren de llarga distància. Cap a l'aeroport hi haurà autobusos llançadora cada 15 minuts.

Canvis de recorregut a les línies de rodalies:

La línia R1 (Maçanet - Molins de Rei per Mataró) no prestarà servei entre Arc de Triomf i Molins de Rei perquè acabaran el recorregut a l'estació de França. Des d'aquí, els usuaris podran agafar la R2 Nord, per arribar fins a passeig de Gràcia i Sants o la L1 a Clot i la L4 a l'estació de França.

La línia R2 nord (Maçanet - Aeorport per Granollers Centres) s'aturarà a Sants i els usuaris que vulguin anar fins a l'aeroport tindran una llançadora cada quinze minuts. La línia R2 Sud (Sant Vicenç de Calders - Estació de França) acabarà el seu recorregut a Bellvitge, des d'on els passatgers podran agafar els FGC a Gornal.

Els trens de la línia R3 (Puigcerdà - L'Hospitalet) no circularan entre l'Hospitalet i Barcelona Sants, de manera que aquesta serà la darrera parada. Pel que fa a la línia R4 (Sant Vicenç de Calders - Manresa), prestarà el servei en dos trams diferenciats: per una banda fins a l'Hospitalet des de Sant Vicenç de Calders, i per l'altra des de Sants a Manresa. Entre l'Hospitalet i Sants, els usuaris hauran d'agafar la línia 1 o la línia 5 del metro. Els usuaris de la línia R7 (Cerdanyola Universitat - Sant Andreu Arenal) disposaran d'un tren per sentit cada hora.

Per tal d'afectar el mínim les línies R13, R14, R15 i R16 de regionals, els trens es desviaran per Vilafranca del Penedès entre Sant Vicenç de Calders i l'Hospitalet de Llobregat, on començaran i acabaran recorregut. Els usuaris hauran d'agafar la línia 1 del metro per arribar fins a Barcelona. Només la R12 arribarà fins a Sants, tot i que els viatgers hauran de fer un canvi de tren a Calaf.

Els talls als túnels del Bruc

A l'autovia A-2, les obres de millora dels túnels del Bruc han comportat aquest dimecres els primers talls de circulació. Les tasques de reforçament de l'estructura han començat al túnel esquerre, el que porta cap a Barcelona, on s'ha tallat el trànsit, una situació que durarà fins al 10 d'octubre. El trànsit d'aquest sentit es recondueix pel túnel dret, per on se circularà en els dos sentits durant aquests dos mesos. A l'octubre es reobrirà el túnel esquerre i començaran les obres al túnel dret, però només durant la nit. Les obres costaran uns 12 milions d'euros, segons les dades del ministeri de Foment.

Afectacions a la Via Augusta

A la Via Augusta, una de les principals artèries de la part alta de la ciutat, les afectacions de trànsit van començar dimarts i tenen a veure amb les obres de remodelació de l'estació dels FGC de Gràcia. A causa d'aquestes obres, s'ha hagut de tallar el trànsit dels dos carrils descendents, entre el carrer Marià Cubí i la Travessera de Gràcia. Les afectacions duraran fins al 26 d'agost, i el pas de vehicles es desviarà des de l'avinguda Príncep d'Astúries pels carrers Madrazo, Balmes i Travessera de Gràcia, on els vehicles podran tornar a enllaçar amb la Via Augusta. La circulació en sentit nord es mantindrà pels dos carrils actuals.

Talls a la línia 2 del metro, a Badalona

Al metro, els talls afectaran la L2 i començaran dilluns vinent, dia 8. En aquest cas, es tancarà el tram entre les estacions d'Artigues-Sant Adrià i Badalona-Pompeu Fabra. Els treballs de millora de les vies i manteniment de la infraestructura duraran fins al diumenge 28 d'agost. La resta de la línia, des de l'estació de Paral·lel fins a Artigues-Sant Adrià, funcionarà amb normalitat. TMB habilitarà un servei especial d'autobusos per al tram afectat.

La zona blava, gratuïta

No tot seran molèsties. Els qui arribin a la ciutat en cotxe podran disposar d'aparcament gratuït a les zones blaves, però no a tot arreu. Quatre de cada cinc places de pagament, tant a les àrees blaves com a les verdes, seran gratuïtes fins al 31 d'agost. Les excepcions seran els aparcaments del centre, entre Urgell i passeig de Sant Joan, i entre la Diagonal i el passeig de Colom. Es pot consultar el quadre complet dels aparcaments gratuïts aquí.

stats