Publicitat
Publicitat

INFRAESTRUCTURES

ERC i Solidaritat oferiran suport jurídic als conductors que siguin multats

L'oposició retreu al Govern la gestió de la revolta als peatges

La campanya d'insubmissió als peatges ha crispat el debat polític. L'oposició va retreure ahir al Govern la gestió de la revolta ciutadana després d'anunciar multes de 100 euros per als infractors.

El Govern va mantenir silenci l'endemà de comunicar als conductors que no pagar als peatges comportarà sancions de 100 euros, per considerar-se una infracció prevista en el Reglament General de Circulació. I els partits de l'oposició van aprofitar l'oportunitat per retreure a l'executiu d'Artur Mas la gestió de la revolta ciutadana, tenint en compte que aquesta mateixa setmana el portaveu del Govern, Francesc Homs, es va mostrar comprensiu amb els usuaris que se sumaven a la campanya #novullpagar, iniciada per denunciar el greuge que pateix Catalunya per la major presència de peatges que en altres territoris de l'Estat.

El PSC, que entén les queixes ciutadanes però no comparteix la revolta perquè vulnera la legalitat, va retreure a CiU que multi els conductors que no paguen als peatges mentre "atia el foc de la polèmica" en fomentar la insubmissió fiscal en ajuntaments. La diputada Eva Granados va demanar al Govern que negociï i elimini peatges injustos. Joan Herrera (ICV-EUiA) va lamentar el "sobiranisme de saló" de l'executiu per "plegar-se" davant del govern espanyol i les empreses concessionàries. Herrera va subratllar que no era "casualitat" que el president del consell assessor de la Generalitat en matèria econòmica, Salvador Alemany, també ho fos d'Abertis.

ERC i Solidaritat Catalana per la Independència (SI), les formacions que han donat suport explícit a la campanya #novullpagar, van mostrar-se més bel·ligerants. Els republicans van fer una crida a mantenir la insubmissió als peatges i van afirmar que l'executiu de CiU "s'equivoca d'enemic" quan multa els conductors. Joan Tardà, diputat d'ERC al Congrés, va afirmar que la decisió del Govern s'ha d'interpretar com "una submissió a Abertis". El seu company de partit, Oriol Amorós -portaveu adjunt del grup parlamentari-, va anunciar que ERC oferirà "ajuda jurídica" als ciutadans que siguin multats. Solidaritat va titllar d'"il·legals" les sancions de 100 euros anunciades per la Generalitat. El secretari general de la formació, Uriel Bertran, va argumentar que "no hi ha cap base jurídica per interposar les multes perquè no s'infringeix cap article del reglament de circulació". L'article 153 de la normativa de trànsit estableix que el conductor no pot continuar el seu trajecte si no ha satisfet la prescripció del senyal del peatge. Solidaritat va advertir al Govern que interposarà querelles per prevaricació i abús de poder per cadascuna de les multes imposades als insubmissos.

La tensió de l'1 de Maig

Ni el departament d'Interior de la Generalitat -del qual depèn el Servei Català de Trànsit- ni la concessionària Abertis van voler valorar la incidència que va tenir ahir l'amenaça de sancions als usuaris que no paguin als peatges de les autopistes. Portaveus de la conselleria de Felip Puig van apuntar que no es tenia constància que s'haguessin produït incidents rellevants en cap punt de la xarxa viària. La jornada pot ser més moguda aquest dimarts, en l'operació tornada del pont de l'1 de Maig. Interior va puntualitzar que ha preparat el dispositiu habitual, que es podria veure reforçat després de l'anàlisi que avui facin els responsables de trànsit del Govern. L'operació tornada coincideix amb la convocatòria de protestes promoguda pels impulsors de la campanya #novullpagar. Hi ha previstes mobilitzacions als peatges de Vilassar, Martorell, Mollet, Manresa, Girona sud, Figueres sud, l'Hospitalet de l'Infant, túnels del Garraf, Amposta-Deltebre i Ulldecona-Vinaròs.

Mentre la classe política intercanvia retrets i els conductors calendaritzen accions de protesta, l'empresariat observa amb preocupació l'escenari de tensió. El president de Foment del Treball, Joaquim Gay de Montellà, va expressar, en una entrevista a Catalunya Informació, que la campanya d'insubmissió als peatges perjudica la imatge que el país projecta a l'exterior. Gay de Montellà va comentar que la revolta genera un clima de desconfiança, perquè els inversors poden veure Catalunya com un país "poc seriós".

Més continguts de