LA CRISI DE LES DISCOGRÀFIQUES
Societat 12/02/2011

L''streaming' regna i el vinil recula

L'any passat l' streaming va créixer un 1712% a Espanya, en oposició al retrocés del 25% de la venda de discos digitals. En el mercat físic, el vinil, en ascens en els últims anys, va caure un 8,5%.

Marta Salicrú
2 min
El vinil de Joe Crepúsculo, amb  portada de Montxo Algora, autor d'una coberta d'Aviador Dro.

BarcelonaL'augment de l' streaming , l'escolta de música online sense necessitat de descarregar-la, a través d'aplicacions com Spotify, va salvar el mercat discogràfic espanyol l'any passat, segons indica el balanç del 2010 de Promusicae, l'associació de segells espanyols. Gràcies a l' streaming, el mercat discogràfic va tancar l'any en positiu, amb un ascens del 20%. Però les descàrregues legals per internet a través de botigues digitals com iTunes, que havien estat la gran esperança de les discogràfiques com a resposta a la caiguda de la venda de discos i que ja s'havien estancat el 2009, després d'anys d'ascens progressiu, durant el 2010 van caure gairebé un 25%.

Aposta per l'objecte, malgrat tot

Pel que fa al mercat físic, continua la tendència a la baixa dels últims anys i cau globalment un 30%, el mateix descens que experimenta el CD en particular. La venda de singles és l'única que creix, i de manera prou significativa: un 113%. Però el disc de vinil, que havia anat creixent de manera tímida però estable en paral·lel a l'ocàs del CD dels últims anys, cau un 8,5%.

Tot i aquest descens, el vinil continua de moda, i és una de les apostes dels segells més petits. Nacho Vegas va decidir incloure menys cançons a La zona sucia per adaptar el disc al format vinil: "T'exigeix que les dues cares estiguin compensades i perquè soni bé cada cara no pot tenir més de 22 minuts", diu. "La seqüència ha de ser una mica cuidada perquè les últimes cançons de cada cara sonen pitjor que les primeres perquè el solc té poc recorregut". Les cançons descartades té previst publicar-les també en vinil, en un EP de deu polzades.

Canada, productora audiovisual barcelonina -responsable d'aplaudits videoclips com el de Bombay , d'El Guincho- s'ha estrenat com a segell editant l'últim disc de Joe Crepúsculo, Nuevo ritmo , que surt a la venda aquesta setmana. I l'ha llançat en dues edicions, vinil i CD Digipack, amb portades diferents. Luis Cerveró, un dels artífex de Canada, explica, però, que la seva aposta no és tant pel vinil com per l'objecte i el disseny. "La nostra gran aposta ha estat distingir clarament el vinil del CD, perquè són dos formats diferents, amb dimensions i sensacions molt diferents. El vinil és gran, impactant i plàstic, gairebé sexual, mentre que el CD és una cosa manejable i amb un punt molt fred i industrial". El disseny de les portades, que ha il·lustrat Montxo Algora, autor de les cobertes d' El eterno femenino , de La Mode, i de Selector de frecuencias , d'Aviador Dro, ha intentat que, tot i ser diferents, tinguessin alhora "coherència" i es veiessin com "dues parts d'un mateix producte".

stats