TRAGÈDIA AÈRIA
Societat 31/03/2015

Lubitz va estar en tractament per “tendències suïcides” fa anys

El fiscal alemany revela que va ser abans de treure’s la llicència de copilot

4 min
ANTECEDENTS MÈDICS
 El copilot, Andreas Lubitz, va rebre tractament psicoterapèutic.

El copilot del vol 9525 de Germanwings, Andreas Lubitz, que hauria estavellat l’avió deliberadament contra els Alps francesos i hauria matat 149 persones amb ell, havia estat fa anys “en tractament psicoterapèutic amb provades tendències suïcides”, segons van explicar ahir des de l’oficina del fiscal de Düsseldorf, Ralf Herrembrück, responsable de la investigació sobre el presumpte responsable de la tragèdia.

De la documentació mèdica revisada pel fiscal se’n desprèn que, “anys abans de treure’s la llicència de pilot”, Lubitz va estar sotmès a “tractament psicoterapèutic durant un llarg període de temps”, en què va demostrar aquesta tendència al suïcidi. No obstant, després d’allò, el fiscal deixa clar que, en les diverses “visites mèdiques amb prescripció de baixa” que van seguir fins al moment mateix del sinistre, ja no es van detectar més “tendències suïcides ni actituds agressives cap als altres” per part del copilot.

En un concís comunicat, que va ser llegit davant les càmeres de televisió per un portaveu de la seva oficina, el fiscal de Düsseldorf subratlla que la seva feina consisteix a allunyar-se de les “especulacions” i cenyir-se als fets. Així, assegura que les investigacions dutes a terme aquests dies en l’entorn familiar i laboral de Lubitz no han aportat “indicis suficients que ajudin a explicar els possibles motius” que van portar el copilot, de 27 anys, a estavellar voluntàriament l’avió que copilotava dimarts passat. Segons el fiscal, no existeixen ara per ara evidències que Lubitz estigués planejant cap acte d’aquest tipus ni tampoc de les raons que l’haurien portat a fer-ho.

El diari alemany Bild, no obstant, publicava diumenge que el copilot li hauria dit a una nòvia seva el 2014 que estava rebent tractament psiquiàtric i que pensava dur a terme un acte espectacular que tothom recordaria. “Les autoritats que porten el cas s’han de cenyir únicament als fets”, responia ahir el fiscal.

La segona caixa negra

Fonts de Lufthansa, la companyia mare de Germanwings, insistien ahir en l’argument que els informes mèdics dels seus treballadors estan subjectes a la confidencialitat entre metge i pacient, i que per tant l’empresa desconeixia tot el que està ara sortint a la llum.

Mentrestant, continua encara la recerca de la segona caixa negra a l’indret on va caure l’avió, als Alps de l’Alta Provença. Segons va explicar una portaveu de Lufthansa, Kay Kratky, en un programa de la televisió alemanya, es tem que la força de l’impacte hagi destruït els localitzadors de l’aparell, que conté les dades tècniques de l’avió en els instants previs a l’accident. “Confiem trobar-lo igualment amb la recerca física de la zona”, afegia Kratky.

Ahir mateix, els buldòzers van començar a treballar sobre el terreny per obrir finalment un camí terrestre fins al lloc de l’accident. Això permetrà agilitzar la tasca dels equips de rescat a partir d’avui o de demà, segons va confirmar ahir un portaveu del dispositiu a l’agència Reuters. Així, les restes de les víctimes i les parts de l’avió més petites, que fins ara s’han hagut de transportar en helicòpter, es podran treure del lloc dels fets de manera molt més ràpida i es podran començar a retirar les parts de l’avió més grans, que els helicòpters no poden aixecar. Ahir la nova via oberta era només a 45 minuts del lloc de la catàstrofe, prop de Seyne-les-Alps.

Per a les famílies de les víctimes que volen seguir de prop els treballs, la companyia Germanwings ha fixat el punt d’atenció a l’Hotel Intercontinental de Marsella. Unes 150 persones -majoritàriament alemanyes, però també algunes procedents d’Espanya, Mèxic, el Japó, Colòmbia, Veneçuela i l’Argentina- s’allotgen ara en aquest hotel, on són ateses per un equip especialitzat de 90 persones. Ho va explicar ahir en roda de premsa des de Marsella Oliver Wagner, director d’operacions de Germanwings. Wagner va dir que s’espera que més famílies es desplacin fins allà en els pròxims dies -algunes de les que han marxat a casa hi podrien tornar- i va assegurar que el dispositiu “es mantindrà tant de temps com ho necessitin” els familiars i amics de les víctimes mortals de la tragèdia.

Aterra un avió al Marroc per amenaça de bomba

El món de l’aviació va patir ahir un nou ensurt, tot i que aquest cop va quedar en una falsa alarma. Un avió de Turkish Airlines va aterrar d’emergència a Casablanca (Marroc) després d’emetre un senyal d’alerta per una suposada amenaça de bomba. L’aparell era un Boeing 777 que feia la ruta Istanbul - São Paulo. L’aterratge es va poder fer sense incidents però va aturar les operacions a l’aeroport de Casablanca durant una estona. Mitjans turcs deien que el comandant de l’avió va activar l’alerta en trobar dins l’avió una nota amb la paraula “bomba”. L’escorcoll realitzat per les autoritats marroquines no va localitzar res sospitós i el vol es va reprendre cap al seu destí.

stats