Societat 29/07/2014

L'ús del transport públic creix a l'àrea de Barcelona un 1,1%

L'Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) atribueix la major mobilitat al creixement de l'ocupació estacional. Més de 324 milions de viatgers han utilitzat el metro i els autobusos durant el primer semestre de l'any

Acn
3 min

BarcelonaDurant els sis primers mesos de l'any, el sistema de transport de l'Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB), que agrupa les línies de metro i autobús de TMB, així com autobusos interurbans, turístics i l'Aerobus, va registrar un volum de 324,25 milions de viatgers. La xifra suposa un increment de l'1,1% respecte el mateix període del 2013. Segons els responsables de l'AMB, l'augment observat afiança la tendència creixent des del setembre passat i s'explica per una major ocupació estacional, tant durant la Setmana Santa com a l'estiu. No només creix la utilització del transport públic: s'han registrat un 0,4% més d'entrades a Barcelona en vehicle privat en comparació a l'any anterior. Els serveis de TMB (metro, autobusos i serveis no integrats) han captat 2.137.000 nous passatgers durant el període gener-juny, el que representa un 0,8% més de viatgers en comparació a l'any anterior.

Per sistemes de transport, la xarxa de metro ha augmentat un 0,7%, que equival a 1,3 milions més de validacions, i la d'autobús regular, un 1,1% més, és a dir, 1 milió de noves validacions. Els anomenats serveis no integrats, que són els transports d'oci com el bus turístic de Barcelona, han registrat un descens de viatgers del 5,8%, segons xifres provisionals difoses aquest dimarts en roda de premsa.

Economia "feble, però més activa"

Pel que fa als serveis de gestió indirecta de l'AMB -que operen empreses terceres per concessió de l'AMB, com ara l'Aerobús, el NitBus o el Barcelona City Tour-, han incrementat un 3,3% el volum de passatgers respecte al primer semestre del 2013. Unes dades que, per al vicepresident de Transport de l'AMB, confirmen la tendència a l'alça iniciada el mes de setembre passat. "Demostren que en una economia feble com la que tenim, hi ha un petit creixement que ve motivat per una major ocupació estacional", ha assegurat. Poveda ha apuntat com a causa l'increment de les contractacions en el marc de la Setmana Santa i del període estival, així com l'efecte del turisme, que contribueixen, ha dit, a una major mobilitat.

Fruit de la situació econòmica "feble, però més activa", Poveda ha explicat que també ha crescut la utilització del vehicle privat. En comparació als sis primers mesos de l'any anterior, enguany s'han produït un 0,4% més d'entrades a Barcelona en cotxe. Així mateix, s'ha registrat un 2% més de volum de vehicles en peatges i autovies "lluny de la zona d'accés a l'Àrea Metropolitana de Barcelona", ha manifestat.

Del transport privat al públic

A la vegada, però, el responsable de Transport de l'AMB ha afirmat que un 1,5% de persones que l'any passat utilitzaven el cotxe per accedir a la capital, enguany han passat al transport públic. "És una dada molt important perquè, malgrat que creix la utilització del vehicle privat, creix molt més el transport públic", ha valorat. "Ens hem de felicitar tots plegats, perquè això millora les possibilitats de mobilitat sostenible", ha afegit.

Poveda també ha repassat les dades de passatgers registrats en d'altres sistemes de transport, que ha qualificat de "positives". Així, els Ferrocarrils de la Generalitat de Catalunya (FGC) han incrementat un 0,4% el trànsit de viatgers, el tramvia un 3,1% i els autobusos interurbans de la Generalitat un 1,3%. En canvi, el sistema de rodalies de Renfe cau d'un 1,4% i els autobusos urbans, a l'entorn de l'1,3%.

El vicepresident de Transport de l'AMB també ha remarcat que entre el maig d'aquest any i els primers mesos de 2015, més de 100 autobusos s'incorporaran a la flota de la gestió indirecta de l'AMB, que suposa una inversió d'uns 24 milions d'euros. El compromís, ha assegurat, és que els vehicles no superin els 10 anys d'antiguitat.

stats