Publicitat
Publicitat

ALIMENTACIÓ I SALUT

Aliments que afecten l'estat d'ànim? Els nutricionistes no es posen d'acord

Menjar per ser feliç

Si estàs deprimit, menja xocolata. Si tens son, pren una bona tassa de cafè, i per a la memòria, cues de pansa. Ho diu la saviesa popular, però realment el que mengem pot afectar com ens sentim o pensem?

Els experts estan dividits: "A nivell fisiològic no hi ha cap evidència científica causa-efecte", assegura amb rotunditat M. Carme Vidal, catedràtica de nutrició i bromatologia de la Universitat de Barcelona. "No hi ha cap producte que et faci passar el mal humor. Si fos així, farien una píndola i la donarien gratis". La relació entre l'alimentació i l'estat d'ànim és controvertida i és objecte d'estudi constant. "Està comprovat que la dieta influeix notablement en el funcionament cerebral i, com a conseqüència, en l'estat d'ànim", assegura, en canvi, la dietista Mònica Moll, especialitzada en alimentació naturista. Però, d'on ve la vinculació entre la dieta i l'estat d'ànim?

Hi ha un component psicològic. "Menjar una cosa que t'agrada, com la xocolata o els dolços, millora l'estat d'ànim. Però no és que els dolços tinguin res que et canviï l'humor sinó que és psicològic perquè menjar és també un plaer, diu Vidal. El fet de menjar un aliment que ens agrada influeix en l'alliberament d'endorfines beta, uns neurotransmissors que milloren l'estat d'ànim. També s'han de tenir en compte altres condicionants a l'hora de menjar. "Les circumstàncies en què ho fem, com ens sentim, el lloc, la companyia o el temps que hi dediquem també ens afecta", diu Moll.

Més enllà del vessant psicològic, els experts sostenen que el dèficit de determinats nutrients, vitamines i minerals afecta l'estat anímic, ja que el cervell en té una gran necessitat. I aquestes carències es poden traduir en apatia, irritabilitat, nerviosisme, cansament, manca d'atenció i memòria o fins i tot depressió. No obstant això, Vidal assegura que quan els nivells de nutrients són els òptims prendre'n més no provoca efectes rellevants.

Una altra teoria que sosté la relació entre l'alimentació i l'estat d'ànim és el fet que certs neurotransmissors, com ara la serotonina, estan implicats en la regulació de l'estat d'ànim i quan els nivells són alts s'associa amb felicitat i benestar i els nivells baixos amb depressió. Hi ha aliments que poden estimular la producció d'aquests neurotransmissors però els experts no es posen d'acord en si això té conseqüències perceptibles.

Intentem treure'n l'entrellat amb alguns exemples, però, en tot cas, en el que sí que hi ha acord és en el fet que amb una dieta equilibrada i fent exercici ens sentirem millor. I d'aquí a estar de bon humor, només hi ha un pas .

Més continguts de