BARCELONA
Societat 26/11/2015

El Nadal de Colau: sense pista de gel però amb Nen Jesús

Hi haurà activitats gratuïtes, també als barris, i es manté la tradició

Maria Ortega
3 min
El Nadal de Colau: sense pista de gel però amb Nen Jesús

BarcelonaNo hi haurà pista de gel a la plaça de Catalunya. No hi haurà Ésser del Mil·lenni a l’espectacle de Cap d’Any. Però la campanya de Nadal que ha programat l’equip de Barcelona en Comú manté l’essència de la tradició. Sense estridències en nom de la laïcitat o la renovació, com a mínim, conegudes. No es preveuen grans polèmiques amb el pessebre que s’inaugurarà a la plaça de Sant Jaume divendres, i que encara no s’ha presentat, però que, segons ha pogut saber aquest diari, es farà amb llibres pop-up - aquells que es despleguen- i que tindrà, això sí, alguna referència a l’actual context econòmic i social, però que mantindrà les figures tradicionals.

Tampoc hi ha canvis en la Cavalcada de Reis -farà el mateix recorregut dels últims anys-, ni en el paper dels patges que recullen cartes i que ajuden els nens a confeccionar-les intentant evitar, per exemple, que escullin joguines bèl·liques. També es mantenen els llums de Nadal, si bé enguany s’encendran una setmana més tard del que és habitual per reduir el consum. Repeteixen, fins i tot, els galets il·luminats als eixos comercials.

El que sí que ha volgut canviar l’equip de l’alcaldessa, Ada Colau, és la tendència a concentrar la programació nadalenca al centre de la ciutat. Aquest any es programen fins a 950 activitats fora de la plaça de Catalunya -un 10% més que l’any passat-, que es manté, tot i això, com a epicentre de les celebracions. “Tan important serà la plaça de Catalunya com la Trinitat Vella”, va remarcar ahir l’alcaldessa. L’encesa de llums per evidenciar aquest canvi de concepció espacial es farà a l’Eix Maragall, on conflueixen els districtes de Nou Barris, Sant Andreu i Horta-Guinardó. Serà demà, coincidint amb el Black Friday, com reivindicaven els comerciants.

Fira de Consum Responsable

A la plaça de Catalunya, on els últims anys s’havia instal·lat la pista de gel, s’hi faran activitats “gratuïtes i obertes a tothom”. “No volem que sigui el Nadal de l’Ajuntament, sinó el de la ciutat de Barcelona, que estigui arrelat als barris”, va concretar Colau. Les activitats que es faran per substituir BarGelona -la pista de gel, que s’instal·larà a l’Hospitalet- s’organitzaran al costat de la Fira de Consum Responsable d’Economia Social i Solidària, en la qual participaran 65 entitats i projectes. És, de fet, una versió ampliada de la fira que es feia als Jardinets de Gràcia des del 2012. En total, hi haurà una setantena d’activitats que van des de tallers de reciclatge fins a espectacles de llum per als nens més petits o tallers esportius i titelles.

A la plaça hi haurà, també, un Bosc dels Desitjos inspirat en un disseny de l’artista Josep Guinovart, on es crida tothom a penjar-hi els seus desitjos; la Font del Solstici, un espectacle d’aigua i llum a les Fonts Bessones, i el Carilló de Nadal, un espectacle de la companyia teatral La Tal amb un estol de personatges que surten d’un rellotge gegant i que es repetirà en diverses representacions. I els més petits podran portar a la plaça les seves cartes, entre el 2 i el 4 de gener, perquè les recullin els carters reials. El Patge Omar les recollirà pels barris.

Preguntada sobre si es volen unes festes més laiques, després de decisions contundents com la d’eliminar la missa dels actes oficials de la Mercè, Colau va assegurar que no “hi ha una intenció específica” de fer canvis en aquesta línia. El seu equip, diu, ha posat el focus a fer lluir “els millors valors del Nadal, com la solidaritat o la convivència”.

La campanya institucional per donar la benvinguda a les festes porta per lema “Hola, Nadal”. Hola, segons Colau, és una “paraula senzilla però poderosa”, que ajuda a transmetre la idea d’un Nadal, diu, obert a tothom. La campanya gràfica l’ha dissenyat La Casa de Carlota, un estudi amb estudiants d’escoles de disseny i dissenyadors amb autisme, síndrome de Down i malalties mentals. La campanya fa especial èmfasi, a més, a evitar escollir les joguines per criteris sexistes.

El pressupost de tot aquest desplegament nadalenc és d’1.540.000 euros, sense comptar-hi la Cavalcada de Reis ni la festa de la nit de Cap d’Any a Maria Cristina.

stats