Publicitat
Publicitat

En breu

Iberia prova per primer cop a l'Estat un vol propulsat amb plantes oleaginoses

Nous biocombustibles

La camelina és una planta oleaginosa no comestible desconeguda pel gran públic. De fet ni tan sols es conrea a l'Estat. Des d'ahir, però, passarà a la història de l'aviació perquè Iberia i Repsol la van triar per propulsar el primer avió que ha sobrevolat l'Estat amb biocombustible. Es tracta d'un Airbus A320 amb un 25% de biocarburant de camelina i un 75% de carburant convencional, que va cobrir ahir la ruta entre Madrid i Barcelona sense cap incidència. L'aparell, que no ha hagut de ser modificat gens per moure's amb aquesta barreja energètica, va utilitzar el mateix temps de vol que un avió convencional però amb aquest combustible va aconseguir estalviar 1.500 quilos d'emissions de CO .

El d'ahir va ser el primer i de moment l'únic vol operat a l'Estat amb biocombustible, ja que totes dues companyies encara estan experimentant amb aquesta planta conreada als Estats Units i tractada a Mèxic. Per fer-ho amb regularitat cal que hi hagi un conreu massiu de camelina, cosa que podria passar en un futur. "La camelina pot créixer en climes com el nostre i a més en els conreus de blat i civada es podria aprofitar l'any de guaret per plantar-la, ja que necessita un 80% menys de fertilitzant", va indicar ahir el director d'assumptes corporatius d'Iberia, Manuel López. Per aquest motiu cap de les dues companyies va voler donar xifres del cost d'aquest primer vol perquè es tracta "d'un producte que no està al mercat i cal desenvolupar-lo", tal com va explicar el director general de l'empresa Downstream -filial de Repsol-, Pedro Fernández Frial.

Iberia i totes les companyies aèries s'hauran de posar les piles si volen complir les directrius de la IATA -associació d'aerolínies de transport aeri-, que estableix per al 2015 que l'1% del combustible utilitzat pels avions ha de ser biològic, xifra que hauria d'arribar al 15% el 2020. En el cas concret de l'Estat, on es consumeixen 4,5 milions de tones de combustible convencional, es necessitaria conrear 60.000 hectàrees de camelina per arribar a aquest 1%.

Per aquest motiu s'està experimentant amb altres plantes oleaginoses -denominades biocombustibles de segona generació perquè no interfereixen en els cultius alimentaris-, també amb les microalgues, que són biocombustible de tercera generació, i amb l'aprofitament energètic de les escombraries. "De moment no podem fer més vols perquè no tenim plantes per fer biocombustible", va sentenciar López.

Més continguts de