Publicitat
Publicitat

Perd força la idea d'allargar peatges a Catalunya per salvar les radials

La Generalitat creu que el govern espanyol ja ha abandonat la idea polèmica d'allargar les concessions a les autopistes on més es recapta -Catalunya i el País Valencià, de manera majoritària- per compensar les deficitàries radials de la Comunitat de Madrid. Segons fonts coneixedores de les intencions del ministeri de Foment, les protestes del moviment #novullpagar han acabar d'enviar un missatge a Madrid que aquesta no és la via per solucionar el problema que tenen les autopistes madrilenyes.

De moment, des del departament que dirigeix Ana Pastor es limiten a dir que "s'està treballant en el model concessional en coordinació amb el sector". El paquet de mesures per salvar les vies de peatge que no funcionen es podria saber aquest mes de maig. El ministeri de Foment s'aferra justament al fet que encara no hi ha cap decisió presa per desvincular les protestes d'aquests dies d'un suposat rescat a través d'allargar les concessions a l'arc mediterrani.

Diners públics fins al 2021

Per provar de guanyar temps, Pastor ha decidit estirar fins al 2021 els anomenats comptes de compensació, creats amb un límit temporal, amb l'argument que a causa de la crisi el trànsit ha caigut fins a un 40% en algunes vies de pagament. Aquest mecanisme suposa que el govern espanyol compensa els ingressos reals i els que obtindrien les empreses concessionàries si es complissin el 80% de les previsions. No és la solució que exigien les grans companyies, com Abertis, Ferrovial i Acciona, però permet compensar la situació a curt termini, teòricament, fins que el volum de vehicles es recuperi. El problema, però, de les radials madrilenyes és que la xifra ha estat sempre per sota de les expectatives, amb crisi i amb bonança.

Fonts parlamentàries consultades per l'ARA no descarten que Foment permeti que les concessions insalvables acabin fent fallida.

Més continguts de