Publicitat
Publicitat

INFRAESTRUCTURES

El conseller d'Interior admet que la situació és "injusta" però avisa que tramitarà les denúncies d'insubmissos als peatges

Puig: "No enviarem els Mossos a multar"

La campanya #novullpagar crida avui a una insubmissió popular als peatges. El conseller d'Interior, Felip Puig, no hi enviarà els Mossos, però adverteix que el Govern tramitarà les multes als infractors.

La campanya ciutadana #novullpagar pretén protagonitzar un boicot multitudinari als peatges de les autopistes. El conseller d'Interior, Felip Puig, va assegurar ahir que no hi ha cap dispositiu especial per controlar la insubmissió, que ha crescut com l'escuma gràcies a l'impacte de les xarxes socials.

Per què sorgeix la revolta?
L'allargament de concessió de les autopistes catalanes fa de guspira

La insubmissió als peatges va començar el 29 de març, quan un conductor, Josep Casadellà, va penjar a la xarxa un vídeo en què es veia com es negava a pagar a l'AP-7. La gota que havia fet vessar el got de la seva paciència era l'anunci d'allargament de concessió de les autopistes de Catalunya -les més rendibles, juntament amb les del País Valencià- davant del rescat de les de Madrid. L'efecte crida ha fet que, en els últims dies, centenars de persones hagin seguit les passes de Casadellà.

Quin seguiment té?
Abertis xifra els insubmissos als peatges en 100 conductors diaris

El degoteig de casos va portar la concessionària Abertis a demanar al Govern que prengués mesures. El director general, Josep Lluís Giménez, xifrava en 100 el nombre de persones que, de mitjana, passen diàriament per un peatge sense pagar. El conseller d'Interior, Felip Puig, alertava ahir que, durant el cap de setmana, el seguiment de la campanya havia estat "notable". Abertis concretava que els vehicles que no paguen no arriben a l'1%.

Com reacciona el Govern?
Homs diu que s'hi sent "proper" i s'anuncien multes de 100 euros

En la primera valoració, el portaveu del Govern, Francesc Homs, va reconèixer que se sentia "proper" a la revolta perquè era un "reflex de l'estat d'ànim d'una part significativa de la població", però va matisar que es defensaria el "principi de legalitat". Dissabte el Govern va anunciar que sancionaria amb 100 euros els conductors insubmissos. Homs assegurava ahir que no hi ha hagut "cap contradicció" en la manera d'actuar, perquè continuen sentint-se "propers a l'estat d'ànim" de la ciutadania, però recordava que "el Govern ha de fer complir la llei".

Què diu la normativa?
El codi de circulació estableix que cal aturar-se als peatges

El Reglament General de Circulació estableix en el seu article 153 que els conductors han de fer cas dels senyals de restricció de pas, que, en el cas dels peatges, s'il·lustren amb el senyal R-200. Serà l'empresa concessionària la que haurà de formalitzar la denúncia, recollint la matrícula del vehicle infractor. Les sancions podran aplicar-se a tots els casos recents si la concessionària presenta la denúncia. El Servei Català de Trànsit tramitarà la multa. L'expedient anirà en paral·lel a les decisions que puguin prendre les concessionàries d'autopistes per reclamar l'import dels viatges impagats.

Es pot multar tothom?
Es denunciarà també qui no va pagar abans de l'anunci de multes

Les sancions es podran aplicar a tots els casos recents -també els anteriors al comunicat del Govern- perquè encara no han prescrit. El Servei Català de Trànsit és el responsable de tramitar les multes i, de moment, no ha rebut cap denúncia. Abertis, però, sí que ha confirmat que les formularà.

Per què hi ha dubtes?
Abertis s'ha reunit amb els grups per demanar canviar la llei

El diputat de Ciutadans Jordi Cañas va assegurar ahir que "encara que la Generalitat digui que sí que es pot sancionar, els responsables d'Abertis no ho tenen tan clar". Cañas va dir que, per aquest motiu, la concessionària es van reunir amb els portaveus parlamentaris a la comissió de Territori i Sostenibilitat per demanar canvis legislatius que clarifiquin les sancions, tal com va confirmar a l'ARA la diputada Anna Simó (ERC). Cañas va detallar que Abertis va admetre en la trobada que hi havia un "buit legal" i "inseguretat jurídica". La concessionària no vol valorar la situació i es va remetre a l'anunci de les multes fet pel Govern. L'advocat i professor de l'Escola de Prevenció de la Universitat Autònoma de Barcelona Alfons Perona explica que el codi de circulació estatal inclou la sanció per no obeir un peatge. El que no recull el text, però, és literalment la necessitat de pagar per poder passar, sinó que usa la forma "complir la prescripció que el senyal estableix". El que poden fer els conductors és presentar un recurs a la sanció. Un dels punts a al·legar podria ser, segons Perona, el paper dels treballadors del peatge, però ell mateix reconeix que "hi ha poc marge", perquè la normativa estatal de l'any 1972 els dóna estatus d'autoritat per formular les denúncies en situacions d'excepcionalitat. El text no concreta, però, en quins casos.

Com actuarà la policia?
Interior no enviarà els Mossos a controlar qui no paga els peatges

El departament d'Interior organitzarà avui el dispositiu habitual per cobrir l'operació retorn del pont de l'1 de Maig. El conseller Felip Puig va explicar ahir, en una entrevista a TV3, que no ha previst un "reforç especial" per les protestes. Puig va descartar que el Govern enviï patrulles de policies per fer una marcatge als conductors: "En cap moment s'han enviat ni s'enviaran mossos a controlar qui no paga els peatges". El conseller va considerar que la situació "és injusta" i va recordar que el Servei Català de Trànsit farà complir la llei perquè no pagar és una infracció denunciable.

S'estan buscant solucions?
El 14 de maig es reuneix el grup de treball de peatges

El conseller de Territori i Sostenibilitat, Lluís Recoder, va anunciar ahir que ha convocat, per al dia 14 de maig, el grup de treball sobre la reordenació del sistema de peatges per abordar el tema de la revolta de #novullpagar. Aquest grup està format per tots els partits polítics, les concessionàries, sindicats i representants de la societat civil. Recoder va reiterar que el Govern "lluita per aconseguir un sistema homogeni de peatges que acabi amb el greuge comparatiu".

Com és la protesta d'avui?
La campanya ha convocat mobilitzacions arreu del territori

Després que un degoteig creixent de conductors s'hagin sumat a la campanya #novullpagar -que també ha fet bullir les xarxes socials en les últimes setmanes-, per avui s'ha organitzat una mobilització que servirà per visualitzar el malestar ciutadà. Les protestes, convocades a les 12 del migdia, s'han programat als peatges de Vilassar, Martorell, Mollet, Manresa, Girona sud, Figueres sud, l'Hospitalet de l'Infant, túnels del Garraf, Amposta-Deltebre, Ulldecona-Vinaròs, Terrassa-Les Fonts, Reus i túnels de Vallvidrera (Catalunya), i Algemesí, Sagunt-València i Castelló (País Valencià).

Més continguts de