Societat 24/03/2015

Què en sabem, fins ara, de l'accident del vol Barcelona-Düsseldorf

Una Airbus 320 s'ha estavellat als Alps francesos, a prop de la població de Barceloneta de Provença, amb 150 persones a bord. 45 persones tenien cognom espanyol

Ara
4 min
Recreació en tres dimensions de la ruta de l'avió estavellat als Alps francesos

BarcelonaQuè ha passat: Un avió de la companyia Gemanwings amb el número GWI9525, que havia sortit aquest dimarts a les 10 del matí de Barcelona amb destinació Düsseldorf, Alemanya, s'ha estavellat als Alps francesos.

Ruta del vol de Barcelona a Düsseldorf que s'ha estavellat als Alps amb 148 persones a bord / E. FORROLL

Qui anava al vol: A l'aparell hi anaven 150 persones: 144 passatgers –2 dels quals nadons– i 6 tripulants. El president francès ha dit que és difícil que hi hagi supervivents. 67 dels passatgers eren alemanys. La vicepresidenta espanyola ha confirmat "45 cognoms espanyols".

Se sap la llista de passatgers?: No se saben les identitats de les víctimes, però de mica en mica van transcendint noms de passatgers. Hi ha dos treballadors de Fira de Barcelona i dos de Delphi, amb seu a Sant Cugat, entre les víctimes. L'aeroport del Prat ha instal·lat un centre d'atenció als familiars. Entre els passatgers també hi havia 14 estudiants i 2 professors alemanys que havien fet un intercanvi amb un institut de Llinars del Vallès.

El mostrador de Germanwings a l'Aeroport del Prat. MANOLO GARCÍA

On s'ha estavellat: L'avió s'ha estavellat a Vallon de Galèbre, al departament dels Alps de l'Alta Provença, a una altitud de 2.250 metres, a la zona del massís dels Tres Bisbes. Les ciutats més properes són Dinha i Barceloneta de Provença. És una zona de difícil d'accés. El tinent d'alcalde del municipi francès de Vernet, Jean-Marie Michel, ha arribat al lloc de l'accident per terra: "L'avió ha topat de cara en un indret amb una forta pendent. L'impacte és visible com una bomba. Les restes es troben disperses en un radi de 500 metres. No he vist cap cos".

Un descens sobtat en vuit minuts: L'aparell, un Aribus 320, s'havia enlairat a les 10.01 de l'aeroport del Prat, mitja hora més tard del previst. Lufthansa encara no pot explicar les causes d'aquest retard. Segons la xarxa Flightaware.com, l'avió volava a 38.000 peus fins a les 10.31 h, quan ha començat a perdre altitud sobtadament, a una mitjana d'1 quilòmetre per minut. En menys de vuit minuts ha baixat fins als 6.000 peus. El ritme del descens és compatible amb un intent d'aterratge forçós. A les 10.45 h s'ha deixat d'actualitzar la informació amb la posició, el rumb, la velocitat i l'altitud de l'avió. Les autoritats han confirmat que ha desaparegut dels radars a les 11.00 h. No feia mal temps. L'avió no ha patit cap explosió perquè el fuselatge està sencer. Amb tot, l'executiu francès no descarta cap hipòtesi, inclosa la terrorista.

La caiguda sobtada del vol Barcelona-Düsseldorf

Cap senyal d'emergència: La tripulació no ha emès cap senyal d'emergència. "Alguna cosa greu i imprevista li deu haver passat a l'aparell", explica a l'ARA Jean Claude Buck, pilot d'Air France i membre de l'Acadèmia de l'Aire i l'Espai de França. "Quan hi ha un problema, el pilot envia un senyal especial als controladors que indica una situació de perill a les pantalles del radar perquè es pugui seguir l'aparell i allunyar els altres avions. I això és molt ràpid. La pregunta és per què no han pogut enviar aquest senyal", apunta el pilot.

Havia superat els controls: La nau va passar l'últim control rutinari ahir mateix a Düsseldorf. Havia entrat en servei l'any 1991 i havia estat operatiu a la companyia Lufthansa fins al gener de l'any 2014, quan la nau havia passat a mans de Germanwings. Totes les revisions de manteniment s'havien fet sense incidències, i l'última més completa es va fer l'estiu del 2013.

Com es fa el rescat: Les autoritats franceses han enviat a la zona 240 bombers i 210 gendarmes. Les restes de l'Airbus 320 han estat localitzades per helicòpters a 2.000 metres d'altitud, en una zona que no és accessible per carretera. Els equips s'hi han traslladat en helicòpters.

Membres dels equips d'emergència que han de participar en el rescat dels cossos de les víctimes de l'accident aeri dels Alps / GETTY

Què en sabem de Germanwings: Germanwings és una filial de baix cost de la gran aerolínia alemanya Lufthansa. La companyia va començar a operar a Europa fa poc més de dos anys i en aquest temps s'ha convertit en una de les aerolínies amb més creixement a tot l'Estat. Segons les estadístiques d'Aena, Germanwings va transportar l'any passat 1,9 milions de passatgers a Espanya, la qual cosa va suposar el màxim creixement –d'un 67,9%– entre les 20 primeres companyies per nombre de passatgers a l'Estat. I és que, justament, és la vintena companyia que va transportar més passatgers de la xarxa Aena el 2014.

L'A320, un model molt popular: L'accident de Germanwings als Alps francesos és l'onzena tragèdia amb fatalitats que ha patit un avió A320, segons el portal Airsafe.com. És l'avió d'un sol passadís més venut del món en l'actualitat. L'última d'aquestes tragèdies és molt freqüent, del desembre de l'any passat, quan un avió d'aquest model de l'aerolínia AirAsia es va enfosar al Mar de Java. És un model molt utilitzat per tot tipus d'aerolínies –tant de baix cost com de bandera– per la seva eficiència. Des de la seva creació s'han venut i entregat més de 6.300 Airbus A320 a tot el món. És el model d'avió preferit per Vueling o Easyjet, mentre que Ryanair prefereix el competidor nord-americà de l'aeronau, el Boeing 737.

stats