Publicitat
Publicitat

INFRAESTRUCTURES

Catalunya, País Valencià, Balears i Múrcia no parlen d'inversions

Recoder: "Cadascú defensa el corredor mediterrani com creu"

El conseller de Territori català, Lluís Recoder, admet diferències amb els governs valencià, balear i murcià en la defensa del corredor mediterrani. En la cimera d'ahir no es va parlar del finançament.

La unanimitat mostrada pels consellers de Catalunya, les Balears, el País Valencià i Múrcia en la defensa de la necessitat de fer realitat el corredor mediterrani s'esvaeix quan s'obre el capítol d'inversions. La cimera celebrada ahir a València va servir per posar de manifest el suport a la solució provisional que representa el tercer carril com la forma "més ràpida i barata" d'adaptar el traçat ferroviari a l'ample de via europeu, però en cap moment es va parlar del finançament que necessita aquest corredor per estar a punt el 2020, tal com va reconèixer el conseller de Territori i Sostenibilitat, Lluís Recoder.

Els governs de Catalunya i el País Valencià han mostrat en els últims mesos la seva sintonia quan es tracta de defensar la necessitat d'aquesta infraestructura per reactivar l'economia, però a l'hora de reclamar al govern espanyol els diners necessaris per construir-lo, cadascú té la seva estratègia. Així ho va explicar el mateix Recoder quan li van preguntar si havien tractat d'articular una estratègia comuna per exigir a Mariano Rajoy que plasmi el seu compromís amb el corredor mediterrani als pressupostos generals de l'Estat: "Cadascun defensa com creu que és la millor manera el corredor mediterrani i quan es presenten els pressupostos cada comunitat fa els seus plantejaments, que no són exactament coincidents".

En el cas de Catalunya, el plantejament és més exigent amb el govern espanyol, segons les paraules de Recoder. El conseller no es va mostrar conforme amb el fet que el govern de Rajoy estigui prioritzant infraestructures menys rendibles que el corredor mediterrani com és l'AVE Madrid-Galícia. En aquest sentit, va assenyalar que inversions en alta velocitat com aquesta "fan pujar la prima de risc", mentre que apostar per fomentar les connexions dels trens de mercaderies ajuda a "fer més competitiva la nostra economia".

Posició menys exigent

La coincidència del signe polític del govern espanyol i valencià ha fet que la Generalitat Valenciana hagi tingut una posició menys exigent perquè Madrid es decantés pel corredor mediterrani. Tot i que la ministra de Foment ja ha incomplert la seva paraula de licitar al mes de maig l'AVE València-Castelló, la consellera d'Infraestructures, Isabel Bonig, segueix defensant el compromís d'Ana Pastor. En aquest sentit, Bonig va assegurar que el fet que Foment "hagi fet seu" el projecte del tercer carril demostra "l'aposta del govern d'Espanya pel corredor mediterrani". Amb tot, Bonig es va mostrar convençuda que es compliran els terminis promesos per Pastor atès que en els pròxims quatre anys "el ministeri de Foment ha assegurat una inversió de 1.230 milions d'euros".

Més continguts de