Publicitat
Publicitat

INFRAESTRUCTURES

El Govern xifra en 229,5 milions l'impacte de la retallada en transport i habitatge

Recoder planteja reduir descomptes als peatges per la tisorada de l'Estat

El Govern estudia reduir bonificacions als peatges de les vies de pagament catalanes per compensar la tisorada aplicada per l'Estat. La Generalitat xifra en 229,5 milions l'impacte en mobilitat i habitatge.

El conseller de Territori i Sostenibilitat, Lluís Recoder, treu foc pels queixals des que va conèixer la lletra petita del pla d'ajust del govern de Mariano Rajoy, publicat dissabte al Butlletí Oficial de l'Estat (BOE). Les polítiques en matèria de peatges, transport públic i habitatge del seu departament en van sortir damnificades. Recoder va xifrar ahir en un mínim de 229,5 milions d'euros l'impacte que tindran a Catalunya els acords de l'últim consell de ministres. Només la reducció d'aportacions de l'Estat a la Generalitat en ajudes a l'habitatge signifiquen 156 milions d'euros, que el conseller va qualificar com "un torpede a la línia de flotació" de la promoció d'habitatge públic, tant de venda com de lloguer.

Les primeres repercussions, però, es podrien percebre en el capítol de peatges. La derogació per part del govern espanyol del decret llei 6/99, que obligava l'Estat a retornar a les comunitats autònomes un 7% dels ingressos dels peatges per poder aplicar bonificacions, implicarà una sacsejada al model de descomptes que aplica la Generalitat. Territori planteja repercutir en l'usuari la reducció de recursos procedents de Madrid, conscient que suma un deute amb les concessionàries públiques i privades de 91 milions. El Govern estudia reduir les bonificacions que s'apliquen per recurrència -pas freqüent pels peatges-, que signifiquen un 90% dels recursos destinats a descomptes als peatges. Les subvencions per alta ocupació i per vehicles eficients, amb baix impacte energètic, no patirien modificacions. L'actual sistema estableix bonificacions d'un 30% per recurrència, un 40% per alta ocupació i un 30% per vehicles eficients. A més de posar en dubte aquest model de descomptes, el Govern també interpreta que queda en suspens la normativa que suprimia els peatges per a moviments interns de l'AP-7 a Tarragona i Girona, així com el pas pel Vallès (B-30).

Dels peatges al transport públic

Recoder va enumerar ahir al Parlament el llistat de greuges. Segons els càlculs del conseller, l'Estat encara no ha abonat els 20,48 milions corresponents a l'exercici 2010 en concepte de compensació per les bonificacions que Catalunya aplica als peatges. El 2011, el govern espanyol no va incloure els 20,85 milions corresponents a aquesta partida en els pressupostos estatals. I la derogació del decret també posa en dubte que l'Estat pagui els 20,5 milions previstos per a aquest 2012. Recoder va lamentar que, paradoxalment, la pujada de l'IVA dels peatges -del 18% al 21%- suposarà una recaptació addicional per part de Madrid de 21,57 milions anuals. L'increment de l'IVA en el transport públic -que passa del 8% al 10%- també implicarà un encariment dels bitllets de metro, tramvia i autobús per als usuaris catalans, que per a l'Estat significarà una recaptació extra de 10,7 milions a l'any. El 30 de juliol es decidiran els preus dels serveis que ofereix l'Autoritat del Transport Metropolità (ATM).

Cop a l'habitatge protegit

La Generalitat, per boca del conseller Recoder, va argumentar que les retallades aplicades per l'executiu de Rajoy acaben amb la "pràctica totalitat" de les ajudes a promotors, llogaters i compradors d'habitatges de promoció oficial. "Qualsevol administració pública, promotor privat, cooperativa o fundació perdrà l'incentiu per fer promoció d'habitatge de protecció oficial", va exposar Recoder. La tisorada també suposarà una reducció del 30% de la renda bàsica d'emancipació, que passa de 210 a 147 euros mensuals. Més de 31.000 joves catalans es beneficien d'aquests ajuts.

Més continguts de