Publicitat
Publicitat

EDUCACIÓ

Rigau proposa modernitzar les sancions als alumnes

"Però si els expulses tres dies i encara te'n demanen més", diu la consellera. La titular d'Ensenyament demana als professors que facin valer la seva autoritat i diu que hi ha una gran alarma perquè treure bones notes "no està de moda"

La consellera d'Ensenyament, Irene Rigau, ha fet una crida als professors i mestres perquè facin valer la seva autoritat a les aules i retornin l'alumnat a la "cultura de l'esforç". Per Rigau, cal exigir més als alumnes i no avaluar-los per la situació personal que viuen a casa o les dificultats que tenen per aprendre sinó pels resultats que obtinguin. "S'ha de tenir en compte el punt d'arribada i no tant el punt de sortida", ha manifestat en una conferència a Tribuna de Girona. Davant la pregunta d'un oient sobre com aixecar la moral del professorat, Rigau ha respost que, en un país amb 600.000 aturats, els mestres i professors "haurien de somriure 24 hores perquè tenen la feina assegurada". La consellera d'Ensenyament ha pronunciat la conferència "Per una tercera renovació pedagògica" al cicle que Tribuna de Girona dedica a l'ensenyament. Rigau ha iniciat el discurs amb la premissa que cal "canviar insatisfacció per satisfacció" i, per tant, ha demanat als mestres i professors que facin una lectura "serena i positiva" de la professió. Moltes de les idees del discurs de Rigau han anat dirigides a l'objectiu de reduir a la meitat el fracàs escolar en els pròxims vuit anys.

Davant el moment complicat que viu la societat i que, per tant, repercuteix en l'ensenyament, Rigau ha demanat "autocrítica" i també ha incitat als professors a obrir un debat "obert i sense tabús" del paper que han de tenir els ensenyants dins les aules. "Cal un diàleg pedagògic franc, lliure de censures i d'autojustificacions", ha declarat Rigau.

Per la consellera, el debat entorn l'autoritat que han de tenir mestres i professors és un dels problemes de l'ensenyament actual. Diferenciar nítidament la frontera entre escola i família és un dels reptes que la consellera ha posat sobre la taula. "La societat no ha d'esperar tant de l'escola, l'aula no és un perllongament de la família", ha manifestat Rigau que també ha demanat a les famílies que respectin les decisions que el professorat pren sobre els seus fills. "Que cadascú es cuidi del que li toca", ha demanat.

Exigència als alumnes


Bona part del discurs de la titular d'Ensenyament ha girat entorn l'exigència que s'ha de tenir també amb els alumnes. Sobre això, Rigau ha demanat que s'ha de trobar "el punt d'equilibri entre el punt de sortida i el punt d'arribada". Segons la consellera, actualment repercuteixen aspectes de la vida privada de l'alumne -com si els pares estan en atur o la mare és soltera, ha dit- o d'altres condicionats a l'hora d'avaluar els alumnes i que fan que se l'aprovi malgrat que no hagi assolit els objectius que s'havien marcat "en el punt d'arribada".

La consellera ha dit que existeix "una gran alarma" i és que, segons Rigau, treure bones notes "no està de moda". "Alguns alumnes per no ser diferents o no perdre els companys no s'esforcen tot el que podrien", ha explicat Rigau. Per això, creu que el professorat ha d'aconseguir motivar els alumnes per tal que l'esforç, el treball i la consecució d'objectius sigui un valor positiu entre els joves. És per això que ha defensat una mesura com els exàmens de setembre que el nou Govern ha tornat a introduir. D'aquesta manera, Rigau entén que els alumnes que no s'hagin esforçat prou durant el curs passaran l'estiu condicionats per les famílies.

Entorn als càstigs que han de tenir els alumnes que no es comporten als centres, Rigau aposta per "modernitzar les sancions". Per això, la consellera no veu amb bons ulls que un alumne conflictiu sigui penalitzat amb expulsions que comporten dies sense classes. "Però si els expulses tres dies i encara te'n demanen més!", ha lamentat.

Més continguts de