Societat 11/01/2017

El finançament del tram final de la L10 s'encalla a l’Hospitalet

El conseller Rull i l'alcaldessa Marín tenen pendent el conveni per les dues primeres estacions del traçat

Mireia Esteve
3 min
El conseller de Territori i Sosteniblitat, Josep Rull, ha visitat aquest dimecres les obres de la L10

BarcelonaAbans d’acabar el 2016, la Generalitat i l’Ajuntament de Barcelona van signar un acord en virtut del qual el consistori comprava solars i terrenys del Govern per un valor de 40 milions d’euros. A canvi, el departament de Territori i Sostenibilitat ha de fer servir els diners per acabar les obres de les estacions de Foneria i Foc Cisell del barri de la Marina de Barcelona. Per enllestir la L10, però, encara queden pendents les dues estacions de l’Hospitalet de Llobregat: Provençana i Ildefons Cerdà. Tot i que les dues estacions estan situades sobre el traçat abans de les dues de Barcelona, encara ara no hi ha un pla de finançament establert.

El conseller del ram, Josep Rull, va assegurar ahir que estan treballant per arribar a un acord amb l’Ajuntament de l’Hospitalet, i va prometre que això en cap cas “implicarà econòmicament” el consistori. Rull va agafar així el guant que va llençar-li dilluns l’alcaldessa de la ciutat, Núria Marín, en retreure-li que no tots els ajuntaments tenen la mateixa capacitat financera de Barcelona i demanava al Govern solucions.

El finançament del tram final de la L10 s'encalla a l’Hospitalet

El conseller va visitar ahir les obres de l’estació de Foneria, una de les dues aturades barcelonines. Allà està previst que a partir del mes de febrer es reprenguin els treballs que han de durar tot aquest 2017 i que permetran, a la fi, posar en funcionament una infraestructura llargament reclamada pels veïns. Mentrestant, les dues estacions anteriors de l’Hospitalet, i que estan valorades en 39 milions d’euros més, encara no tenen cap partida assignada ni saben quan seran construïdes. De moment, l’únic que ha transcendit és que en les properes setmanes Territori i Sostenibilitat es reunirà amb el consistori de l’Hospitalet per tirar endavant un conveni que defineixi com pagar-les. Davant del malestar de Marín, el conseller Rull va intentar calmar els ànims de l’alcaldessa de l’Hospitalet: “Seria difícilment comprensible que hi hagués un decalatge molt gran entre la inauguració de les estacions de Foneria i Foc Cisell de Barcelona, i les dues de l’Hospitalet”, va defensar. D’aquesta manera, Rull va voler deixar clar que durant l’any 2018 les vuit estacions que estan incloses en el traçat sud de la L10 estaran acabades.

La Generalitat ja va invertir 80 milions d’euros entre el 2012 i el 2013 per fer el túnel del ramal de la L10 que ha de fer arribar el metro a la Zona Franca. A aquests diners s’han de sumar els 38 milions d’euros que ha costat construir la segona via d’aquest tram i també la segona catenària. A l’estació de la Foneria actualment només hi ha construïda l’estructura bàsica, i amb els 40 milions d’euros que ha obtingut la Generalitat fruit de l’acord amb el consistori barceloní, està previst enllestir tota la part que té a veure amb l’accessibilitat de l’estació, com ara les escales o el subministrament elèctric. És el mateix que també caldrà fer a l’estació de Foc Cisell.

Per veure la L10 finalitzada queda enllestir les dues estacions de Barcelona i les dues de l’Hospitalet, amb un cost aproximat de 80 milions d’euros en total, però també 20 milions més per concretar els serrells de les altres quatre estacions que es troben a la Zona Franca –Litoral, Port, ZAL i Nova ZAL–. Tot el conjunt estarà acabat el 2018, segons el compromís del Govern.

Resposta al PSC

Al que serà el vestíbul de l’estació de Foneria, Rull també va tenir paraules per contestar les crítiques que el tinent d’alcalde de l’Ajuntament de Barcelona, Jaume Collboni, va fer dilluns. Acusava el Govern de no tenir un pla de finançament per les obres de la L9 i la L10. El conseller va qualificar de “sarcasme” que els socialistes acusin de fer les obres “a pedaços”, perquè, segons va defensar, els “problemes de finançament” d’aquesta infraestructura els van generar els mateixos socialistes quan eren al Govern. Rull va detallar que des de l’any 2010 paguen “entre 250 i 450 milions d’euros pel sistema de concessions” que va establir el tripartit. Aquests diners s’hauran de continuar pagant fins a l’any 2042, va dir. Tot i això, Rull va reiterar que vol redibuixar una nova “arquitectura financera” per pagar les obres que encara queden per fer del tram central de la L9 –que va de Zona Universitària a La Sagrera– i preveu tenir una proposta enllestida per Setmana Santa.

stats