Publicitat
Publicitat

'The Observer' qüestiona la fidelitat de la Sagrada Família a Gaudí

L'autor de l'article entrevista dos arquitectes amb opinions contràries sobre la qüestió, però ell arriba a la conclusió que el temple ha perdut el sentit que li donava el seu creador i que s'ha convertit en una màquina de fer diners

Les obres de la Sagrada Família avancen, però reflecteixen realment la visió d'Antoni Gaudí? El periodista Rowan Moore es fa aquesta pregunta en un article que aquest diumenge dedica el britànic The Observer, dominical de The Guardian, al temple modernista de Barcelona.

"És dubtós que es pugui continuar la feina després de tant temps i afirmar que l'edifici segueix sent de Gaudí", afirma l'arquitecte britànic David Mackay, company d'estudi d'Oriol Bohigas. Més aviat caldria dir que es tracta d'una "interpretació" o d'una "versió del model en mida completa", opina.

L'arquitecte Jordi Bonet, en canvi, defensa que els models que va deixar Gaudí permeten construir "exactament com ho establia el projecte original". "Ell sempre parlava als seus successors, donant-los la interpretació necessària de la llicència. Les naus, els sostres, les columnes, les voltes del sostre són exactament com ell les va modelar i segueixen les regles geomètriques i estructurals que Gaudí va crear, fet que ens permet construir exactament com ho estableix el projecte", afirma Bonet.

La construcció de la basílica va començar l'any 1882, recorda el setmanari, i s'esperava que estigués acabada en una dècada. 130 anys més tard,"és impossible saber quant ha costat l'església fins ara i quan costarà acabar-la, i mai ningú ha sabut quant de temps necessitarà". "El meu client no té pressa", afirmava Gaudí referint-se a Déu. I, a hores d'ara, "tots ja ens hem acostumat a la idea que el monument més famós de Barcelona és una permanent ruïna, inacabat i inacabable", afirma l'article.

De fet, Gaudí va deixar models i dibuixos de com s'imaginava la Sagrada Família. Uns models, però, "que són molt indefinits i, tal com el propi Gaudí canviava d'opinió durant el desenvolupament de l'església, sembla probable que hagués seguit fent-ho si hagués supervisat la construcció de la basílica", diu l'autor de l'article.

La basílica ja no és una obra de Gaudí

"La Sagrada Família és realment de Gaudí?", es preguntava Moore a l'inici del text. La seva conclusió final és que no: la basílica ja no és una obra de Gaudí, sentencia el periodista. "No pot superar la paradoxa central, que és que l'arquitectura de Gaudí era orgànica, viva i sensible, mentre que la simulació pòstuma de les seves idees la fa fixa i sense vida", afirma al text. I és que, després que fos atropellat l'any 1926 per un tramvia, "cap arquitecte que ha treballat al temple ha arribat a igualar el seu fanatisme o el seu geni", opina l'autor.

A més, amb una capacitat per a 15.000 persones, Moore considera que la basílica "ha convertit la religió en espectacle". Després dels Jocs Olímpics de 1992, la Sagrada Família es va transformar en una "màquina en moviment en què els ingressos dels turistes alimenten la construcció que atraurà nous turistes". Més de dos milions de persones visiten anualment la basílica que s'ha convertit, així, en una "font inesgotable d'ingressos que fa la construcció imparable".

Més continguts de