Publicitat
Publicitat

SOCIETAT

El Saló Nàutic es reinventa per intentar capejar la greu crisi del sector

Traslladarà la seva oferta al Port de Barcelona. El Saló esperà captar l'atenció d'uns 70.000 visitants

El Saló Nàutic de Barcelona, que aquest any celebrarà la 51a edició del 26 al 30 de setembre, ha optat per reinventar-se amb un nou model per intentar capejar la greu crisi que travessa el sector. Els organitzadors d'aquest saló, el de referència del sector a Espanya, han optat per reduir el nombre de dies de nou a cinc, per canviar-lo de novembre a final de setembre i per traslladar tota la seva oferta al Port de Barcelona –al Port Vell i al Moll d'Espanya– amb la finalitat d'implicar més la ciutat en la celebració d'aquest esdeveniment i intentar captar més aficionats a la nàutica.

Així doncs, les 267 empreses que participen aquest any al Saló, que espera atreure uns 70.000 visitants i que ocupa uns 52.000 metres quadrats, exposaran 155 vaixells a l'aigua –entre ells velers de mitja eslora–, un 19% més que l'any passat. Però, sobretot, el Saló, que solia centrar bona part de la seva activitat al recinte de Gran Via de Fira de Barcelona, vol "obrir-se al mar" i fer-se més atractiu en aquesta edició, pel que organitzarà un desfilada nocturna d'embarcacions al Port Vell oberta al públic (Boat Parade) i habilitarà una zona perquè els joves puguin gaudir de sessions d'iniciació a la vela lleugera, la canoa, el caiac o la moto d'aigua.

El director de l'Associació Nacional d'Empreses Nàutiques (ANEN), Alejandro Landaluce, ha confiat que aquest any sigui l'"últim de caiguda del sector". I és que el sector nàutic perd any rere any vendes des de l'esclat de la crisi, el 2007, i actualment ven un 40 % de totes les embarcacions que es comercialitzaven en aquell any.
En concret, en el primer semestre de 2012, les matriculacions d'embarcacions d'esbarjo van sumar només 2.760 unitats, un 8,8 % menys que en el mateix període de l'any passat.

En el cas dels vaixells a motor, el tipus d'embarcació de referència al mercat, les matriculacions han caigut en el primer semestre d'aquest any un 17,6 % en relació amb l'anterior, en passar de les 1.557 unitats a les 1.283 d'aquest any, i només experimenten lleugers increments les motos d'aigua (+2%) i les pneumàtiques semirígides (+5%). Landaluce ha assegurat, tot i això, que el lloguer d'embarcacions ha crescut un 17 %, una dada que li fa veure el futur "amb un punt d'optimisme" i subratllar que el sector està "viu".

El president del Saló, Luis Conde, ha remarcat que el sector té el repte de "saber aguantar", perquè el "canvi de cicle vindrà", i ha destacat que Canes o Mònaco també celebren salons de 5 dies de durada.

El director general del certamen, Jordi Freixas, ha ressaltat l'"esforç" que han fet els expositors per venir al Saló Nàutic , i ha precisat que el canvi de model ha estat consensuat entre Fira de Barcelona i el sector. Els organitzadors també confien que les noves dates del Saló animin els ciutadans a provar les embarcacions i a visitar les seves instal·lacions.

Pantalles tàctils multifunció que permeten visualitzar en un únic aparell una carta de navegació, un radar, una sonda o la televisió; comandaments a distància per controlar tot el sistema elèctric d'un vaixell o motors de baix consum són algunes de les novetats tecnològiques que es podran veure al Saló. En el mateix sentit, el certamen ha desenvolupat una plataforma de gestió de ports i una xarxa social per a armadors i creueristes anomenada SmartPort, pensada per a telèfons intel·ligents i tablets.

Més continguts de