INFRAESTRUCTURES
Societat 02/03/2016

A Sant Cosme l’autobús encara guanya el metro

El nou transport públic servirà per revalorar un barri que lluita per treure’s l’estigma de marginal

Josep Ferrer
2 min
La nova parada de la L9 al barri de Sant Cosme ha servit per dur el metro fins a una zona que feia anys que reclamava la connexió.

El Prat De LlobregatL’arribada del metro al barri de Sant Cosme del Prat de Llobregat, amb l’estació de Parc Nou, ha dotat d’un nou servei una zona que des de fa dècades vol desprendre’s de l’etiqueta de zona deprimida que el persegueix. Els veïns estan satisfets amb aquest nou transport públic i tothom el considera positiu, però a l’hora de desplaçar-se, sobretot al centre de Barcelona, opten per la línia 65 d’autobús i la 165, l’exprés, “perquè en vint minuts et deixa a la plaça Espanya”, expliquen.

Ahir a mig matí al carrer Riu Llobregat, on hi ha els dos accessos a l’estació, hi havia més gent esperant l’autobús que no pas accedint al metro. “Per anar a l’Hospital de Bellvitge el 65 o el 165 són ideals”, diu Gisele Benítez. “Jo agafo el metro quan he d’anar a Sants, però si no agafo l’autobús”, apunta per la seva banda Gladys Redón Irízar. “El principal avantatge que hi veig és que el metro passa cada cinc minuts i per a l’autobús has d’esperar més d’un quart d’hora”, afegeix Estefania Martínez, en un improvisat debat creat en una de les parades d’autobús.

Opinions diverses

A la Maribel, treballadora del Casal Cívic Delta del Llobregat i veïna de la Vall d’Hebron, la L9 no li ha solucionat res. Explica que va provar de fer el trajecte amb la nova línia, però finalment ha decidit optar pel que ha fet sempre: metro fins a plaça Espanya i el 165 fins a Sant Cosme. “Els canvis de línia m’estressaven molt”, argumenta. En canvi, la seva companya Araceli va en tren fins al Prat i d’allà en metro a Parc Nou. Ella sí que ha canviat l’autobús pel metro, com el Gabriel i la Verónica Martínez, pare i filla, que entren al suburbà en direcció a Collblanc. “Anem a l’Hospital de la Creu Roja de l’Hospitalet, però per anar a l’Hospital de Bellvitge hem de seguir agafant l’autobús”, lamenten.

De fet, d’opinions n’hi ha per a tots els gustos, com la de l’Amparo, que treballa a l’escola Jaume Balmes i subratlla que amb el metro guanya temps, o bé la de la María Rodríguez, que amb tres dècades residint a Sant Cosme considera que el servei del metro és “ideal” i servirà per incrementar el valor dels pisos. Del mateix parer és la Paqui: “El metro ha millorat molt tot aquest entorn”, diu. Ara bé, una cosa és la novetat i l’altra el servei que donarà aquest transport amb el temps. “Els primers dies hi havia més moviment de gent, però ara ha baixat molt”, creu Ivan Ávalos, que regenta un forn de pa davant d’un dels dos accessos. És el mateix que diuen els xinesos que porten el bar del costat.

A la popularment anomenada Plazoleta de los Pajaritos, un grup de quatre persones passa l’estona prenent el sol amb les seves caderneres. “Hem trigat un segle a tenir el metro, l’haurien d’haver posat abans”, opinen, mentre expressen el seu neguit pel fet de no tenir feina. Aquesta és la principal preocupació, asseguren, i no el metro.

stats