BARCELONA
Societat 01/06/2016

“Sempre paguem els plats trencats els usuaris”

Pugen les validacions de 6 a 7 del matí i baixen en la resta d’hores

Josep Ferrer
3 min
“Sempre paguem els  plats trencats els usuaris”

BarcelonaResignació i paciència, molta paciència, és la que tenen els usuaris del metro afectats per una nova jornada de vaga parcial, la segona consecutiva, la vuitena d’aquest 2016. Malgrat que alguns, cada cop menys, mostren comprensió pels vaguistes, la majoria ja comencen a estar-ne farts. Canvi d’hàbits, haver de sortir més d’hora de casa o arribar tard a la destinació són alguns dels retrets que fan. Ahir al matí, a més, una incidència a la línia de Rodalies de Renfe de Vilanova i la Geltrú va complicar encara més la mobilitat. “Hauríem de poder viatjar sense pagar”, defensava Maria Àngels Salinas, que cada dia fa el trajecte entre les estacions de Gavarra i Paral·lel amb transbord a Sants. A banda de la incomoditat de viatjar “com sardines” quan hi ha vaga, ha de sortir uns vint minuts abans de casa.

La realitat és que cinc convocatòries de vaga han educat els usuaris, que ahir van registrar un 10% més de validacions que habitualment en l’horari de 6 a 7, moments abans que comencés la primera tongada d’aturades, de 7 a 9 hores. Durant aquest període de temps, en canvi, van registrar-se un 25% menys de viatgers. Nicolás Ramos, que es mou entre Congrés i Poble Sec, estava força empipat perquè assegura que quan hi ha vaga triga 40 minuts a fer un trajecte que normalment fa en 20 minuts. “Sempre paguem els plats trencats els usuaris”, es queixava. “Entenc els motius de la vaga però sempre ens fastiguegen als mateixos”, reiterava Maria Teresa Rodríguez, que es mou entre Fabra i Puig i Maria Cristina. A ella la vaga li suposa un sobrecost perquè els dilluns fa jornada partida i amb les aturades no pot anar a dinar a casa. “Tenen els seus motius però sempre ens perjudiquen als mateixos; estan fent massa pressió”, afegia Luis Gil, veí de Castelldefels, que ahir va obrir el seu local uns 20 minuts tard perquè es va veure afectat tant per la incidència a la R2 com per la vaga. També va arribar uns 10 minuts tard a la feina Esther Minguell, veïna de Sabadell, que quan hi ha vaga, en tornar a casa, fa el trajecte a peu entre les Corts i Sants perquè va “més de pressa”. “Ja fa massa dies que es repeteix”, es queixava Antonio Querol quan feia més de 8 minuts que esperava el metro que l’havia de portar a Drassanes. “Hem d’esperar més a les andanes, viatgem estrets i arribem tard”, denunciava.

Poca empatia entre els usuaris

Molts viatgers, però, asseguren que no saben res dels motius de la vaga. És el cas de Víctor Sánchez i Manuel Alegre, veïns de Granollers, que afirmen que “ningú els ha explicat què és el que demanen”; mentre que Oriol Saltó, veí de Reus, diu que no ha llegit “gaire” sobre els motius. Tots tres arribaven tard al seu destí final. “Si la vaga la fan per millorar les seves condicions laborals, em sembla bé”, deia Àlex Moliné, que, tot i haver sortit força més d’hora de casa, l’imprevist de Rodalies l’ha fet arribar tard. És dels pocs usuaris que ahir van mostrar certa empatia pels vaguistes, que reclamen, entre altres aspectes, una millora salarial i de condicions laborals, així com més transparència pel que fa als sous dels directius, que segons els sindicats s’han incrementat un 14%, mentre que els de la resta de treballadors estan congelats des de fa quatre anys.

Segons TMB, la xarxa va poder absorbir sense dificultats el passatge, que va disminuir un 33% respecte a un dia feiner en la franja de tarda, de 16 a 18 hores. A la nit, de 20 a 22.30 hores, les freqüències de pas van superar en alguns casos la mitja hora d’espera. Avui es repetiran les mateixes franges d’aturades.

Dilluns, al llarg de la primera jornada de vaga, es van registrar un 22% menys de validacions de les esperades, un percentatge equivalent a més de 280.000 viatges no realitzats. Les aturades seguiran fins demà, i divendres seran els autobusos els que faran vaga, amb una nova proposta del comitè d’empresa sobre la taula. Els conductors de busos demanen un augment salarial de l’1,5% per a l’any vinent i un 2% per al 2018, o la possibilitat de passar a fer jornada completa voluntàriament.

stats