INFRAESTRUCTURES
Societat 23/12/2014

Set anys i 45 milions per 6,6 km

Foment obre per fi al trànsit el desdoblament del tram Caldes de Malavella - Sils de la N-II

Josep Pastells
2 min

GironaMés de set anys després que s’iniciessin les obres de desdoblament dels 6,6 quilòmetres de la N-II entre Caldes de Malavella i Sils, la ministra de Foment, Ana Pastor, va inaugurar ahir al migdia un tram que ha costat 45 milions d’euros i que entra en servei amb un retard de cinc anys sobre el termini previst.

La fallida de l’empresa que va iniciar les obres l’any 2007, les retallades pressupostàries, els robatoris de material i les intenses pluges a la zona figuren entre les raons adduïdes per justificar un retard que, a més de deixar empantanegat aquest tram, l’havia convertit en un focus d’accidents, alguns mortals. Tot i la magnitud del retard, Pastor insisteix que la N-II, que suporta un trànsit de 20.000 vehicles diaris, és “prioritària” per al govern central. Malgrat que la inauguració d’ahir -que dóna continuïtat a l’únic tram desdoblat que hi havia a la demarcació, el Fornells-Caldes- pugui semblar només “un petit pas”, la ministra Ana Pastor diu que demostra que el ministeri de Foment “compleix” i vol convertir la N-II “en una via d’alta capacitat”. Pastor va posar ahir la primera pedra del tram Sils - Maçanet de la Selva, de 2,7 quilòmetres, que costarà 21,3 milions i s’executarà en un termini màxim de tres anys i quatre mesos.

La ministra també va anunciar que Foment reprendrà al gener les obres del tram Medinyà-Orriols, aturat des del 2010, de 3,6 quilòmetres i amb un cost de 16,8 milions. En aquest punt, la N-II enllaçarà amb la circumval·lació de Girona a quatre carrils per l’autopista AP-7, una obra acabada des de l’estiu. Així mateix, Pastor va avançar que al gener s’iniciaran els enllaços a Pontós, Garrigàs i Tordera (on ja no hi haurà desdoblament).

“Només faltava un llamp”

L’alcalde de Sils, Martí Nogué, recorda que encara cal enllestir l’enllaç de Mallorquines i considera que el preu de les obres “ha sigut car, pels set anys i també pels accidents i les persones que hi han deixat la vida”. “Només faltava que ens caigués un llamp; en aquesta nacional ens ha passat de tot”, subratlla Salvador Balliu, alcalde de Caldes de Malavella i president del Consell Comarcal de la Selva.

El conseller de Territori i Sostenibilitat, Santi Vila, valora que, tot i que sigui “a poc a poc”, l’Estat va acabant nous trams. “Quan hàgim culminat tot el sud de Girona, serà el moment de mirar cap al nord fins a la frontera francesa, on la N-II també suporta una elevada mobilitat”, assenyala.

Els camioners gironins han aprofitat l’entrada en servei del tram entre Caldes i Sils per reclamar l’aixecament de les restriccions de pas per als tràilers a la comarca de la Selva. Segons ells, encara que falti allargar l’autovia fins a Maçanet, no té cap sentit mantenir la prohibició i obligar els tràilers a continuar circulant per l’AP-7.

stats