Publicitat
Publicitat

Viatjar a l'estranger encara genera imports astronòmics de telèfon tot i les recents mesures de la UE

Setge a les factures desorbitades del mòbil

Quan es viatja a l'estranger, el mòbil resulta una eina tan útil com perillosa per a la cartera, sobretot si es tracta d'un terminal amb accés a internet. Són habituals les factures d'uns quants centenars d'euros, contra les quals les reclamacions acostumen a ser vanes. Des d'aquest mes de juliol, la Unió Europea ha fet entrar en vigor una llei que obliga les companyies a establir uns límits per defecte, però la mesura només afecta els estats membres.

Aquestes factures exorbitants són, sovint, inesperades, perquè els smartphones es connecten a internet de manera automàtica -per comprovar si hi ha nous e-mails, per exemple-, així que el viatger pot rebre una factura elevada de consum de dades encara que en tota l'estada no hagi fet cap trucada ni hagi navegat per la xarxa de manera conscient. És per això que la UE obliga les companyies a limitar per defecte a 50 euros mensuals aquest consum màxim mentre s'és en algun dels països de la Unió. Si l'usuari vol consumir més, ha de trucar i aixecar voluntàriament el límit. A més, quan ha consumit el 80% del que tingui contractat, rebrà un SMS que l'alertarà de la situació.

Tarifes més barates

La mesura arriba, a més, acompanyada d'una futura rebaixa en els preus. La mitjana que estan pagant els usuaris per mega descarregat és de 2,5 euros. Aquest cost es reduirà a 90 cèntims per mega el juny del 2012 i a 50 cèntims el 2014. La comissària d'Agenda Digital de la UE, Neelie Kroes, ha manifestat que l'objectiu és arribar al 2015 sense que viatjar pels països de la Unió signifiqui un sobrecost en les comunicacions.

Però, fora del territori europeu, les factures astronòmiques encara assetgen el turista desprevingut. Alberto Juan, advocat de l'Organització de Consumidors i Usuaris de Catalunya (OCUC), reconeix que la telefonia és, cada mes, el primer o segon sector pel que fa a nombre de queixes, i que els problemes amb la itinerància de dades o roaming estan a l'ordre del dia: "Molts usuaris no saben com configurar el terminal per evitar que es connecti automàticament, o bé no coneixen amb detall les tarifes aplicables, que solen ser abusives en relació al servei". Alberto Juan explica que les factures que han tramitat van des d'uns pocs centenars d'euros fins a 5.000 euros.

"Una cosa que recomanem des de l'OCUC és que truquin abans d'emprendre el viatge i que, si contracten un paquet o un servei concret, s'assegurin que s'hagi activat efectivament", explica Juan.

Les companyies, per part seva, s'escuden dient que les seves webs ofereixen detalladament tots els costos i que elles han de fer front al que carreguen les companyies estrangeres pel servei. "Quan enviem les factures per correu hi afegim també informació dels canvis en les tarifes", explicava a aquest diari una portaveu de Telefónica.

Maria Álvarez, del departament jurídic de la Unió de Consumidors de Catalunya (UCC), constata la dificultat de tirar endavant les reclamacions. "Les queixes per aquest concepte són una constant, ni pugen ni baixen, i la solució sempre és difícil, perquè s'emparen en la llibertat de mercat en les tarifes i en el fet que la informació està a l'abast de l'usuari, encara que molts no siguin conscients dels veritables costos d'un servei que fan servir al cap d'uns mesos d'haver-se donat d'alta". La UCC també constata que les companyies telefòniques lideren la llista d'empreses generadores de reclamacions.

RedTel, la patronal de les companyies telefòniques que operen amb internet -i que integra Telefónica, Orange, Ono i Vodafone- ha declinat fer cap comentari o valorar si la informació que s'aporta als usuaris és suficient: "No tenim competència en aquest tema. No està a l'agenda de treball que han tingut amb els operadors".

Altres perills

A banda del perill de no saber com configurar el mòbil per evitar les factures elevades, també hi ha una altra escletxa per on es poden generar imports imprevistos: no ser conscients que s'està usant cobertura internacional. Això ha passat, per exemple, a alguns usuaris a Andorra. O bé, fins i tot, a persones que han anat a les Balears en vaixell i que, en algun moment del trajecte, s'han connectat a les xarxes internacionals. També és freqüent que, en els creuers, l'usuari no sigui conscient que està en aigües internacionals. Finalment, s'han registrat casos en què l'usuari es connectava accidentalment a l'estranger quan era en un poble fronterer. En aquest cas, la reclamació té més punts de resultar efectiva.

Més continguts de