Publicitat
Publicitat

Telefònica es vesteix de blaugrana

"Nosaltres tenim Messi o Puyol i Telefónica té els investigadors del centre de recerca de Barcelona, que és com La Masia de la tecnologia". Així presentava el president del Barça l'acord amb l'operadora.

El Barça no només aixeca passions esportives. També posa en tensió els serveis de telefonia mòbil. Un dia de partit, el volum de trucades de veu a la ciutat augmenta un 8% respecte d'un diumenge normal, i el trànsit de missatges SMS ho fa un 23%. Si el partit és una final, les trucades pugen un 23% i els missatges un 53%. I a dins de l'estadi encara és pitjor: molts culers es queden sense tuitejar o actualitzar el mur del Facebook perquè no aconsegueixen connectar-se des de la grada. I no parlem de quatre gats: els representants del Barça i de Telefónica recordaven dimecres que el club és líder mundial en seguiment en xarxes socials, amb gairebé 18 milions de fans a Facebook i més de 2 milions i mig de seguidors al Twitter. El Reial Madrid, per exemple, té 1,9 milions de seguidors.

Dídac Lee, directiu responsable de tecnologia del club blaugrana, estima que actualment un terç dels espectadors d'un partit de futbol hi assisteix amb un smartphone , i que d'aquí dos anys pràcticament tot el públic de la grada en tindrà un. Per això, recordant els problemes que hi va haver amb les trucades de veu des de l'estadi quan es van generalitzar els mòbils, el Barça s'ha posat a buscar solucions per assegurar la connectivitat massiva, i aquest ha estat un dels motius per aliar-se amb Telefónica.

La demanda d'amplada de banda mòbil a l'Estat creix a un ritme d'un 8% mensual. Pablo Rodríguez, director del centre de Telefónica I + D a Barcelona, ens indicava que O2, filial britànica de la seva empresa matriu, ha previst multiplicar per 20 l'amplada de banda mòbil disponible als recintes olímpics de Londres 2012 respecte a la que hi havia als estadis del Mundial de Sud-àfrica fa ara menys d'un any. De fet, es preveu que les retransmissions olímpiques ja incorporin contingut audiovisual creat pels espectadors, i que aquests puguin consultar des dels seus telèfons estadístiques, repeticions de jugades i altres imatges del partit que estan veient.

L'operadora farà servir l'estadi del FC Barcelona com a banc de proves de les seves futures xarxes. El Camp Nou serà el primer recinte de Barcelona on Telefónica desplegarà serveis mòbils de quarta generació, entre les diverses opcions que es consideren per atendre la concentració de demanda de connectivitat que generen esdeveniments massius com els esportius, que reuneixen en un espai limitat i durant un període relativament breu una gran quantitat d'usuaris que volen connectar-se.

La primera intervenció de l'acord serà la millora de la connectivitat mòbil a internet des del Camp Nou en dies de partit, que ara és motiu habitual de queixa entre els aficionats de la majoria dels grans equips de futbol. Per resoldre el problema es provaran diverses fórmules, com desviar part del trànsit a la xarxa fixa mitjançant connexions wifi, arquitectures dinàmiques de xarxa o l'ús de servidors locals que emmagatzemin determinat contingut audiovisual extern abans de distribuir-lo als telèfons dels espectadors.

A més de fer servir el Camp Nou en dies de partit per assajar xarxes mòbils d'alta capacitat i velocitat, també és probable que s'adoptin sistemes de venda de localitats i control d'accés al recinte mitjançant telèfons mòbils equipats amb la tecnologia NFC de comunicació per proximitat (vegeu el Dígits i andròmines del 9 d'abril), de la qual Telefónica ja ha fet una prova pilot als comerços de Sitges. En canvi, s'ha descartat per ara que l'aliança inclogui la creació d'una operadora mòbil virtual sota la marca del Barça i que faci servir la xarxa de Movistar.

Telefónica I + D té previst dedicar a la col·laboració amb el Barça un equip de 20 investigadors del seu centre de Barcelona, que són "entre un 1% i un 3% dels seus recursos pressupostaris", indica Rodríguez. L'acord entre l'operadora i el Barça, de tres anys de durada inicial i sense cap cost per al club, també recull la creació d'un programa universitari de doctorat en ciència i esport, en la mateixa línia que les activitats d'innovació que acaben de posar en marxa amb una icona del país, el cuiner Ferran Adrià.

Més continguts de