SOCIETAT
Societat 17/07/2011

El Tibidabo es recupera a poc a poc de l'accident del Pèndol però segueix perdent visitants

Un any després de l'accident de l'atracció, al parc li costa recuperar la confiança dels barcelonins

Acn
4 min
Entrada del Tibidabo. ACN

BarcelonaUn any després de l'accident de l'atracció del Pèndol, al Tibidabo de Barcelona, el parc municipal sembla haver tornat a la normalitat, però segueix perdent visitants. La tragèdia en la qual va morir una noia de 15 anys segueix a la ment de molts barcelonins, cosa que, afegit a la crisi i al mal temps de molts caps de setmana d'aquesta primavera passada, ha fet que les xifres de visitants durant el primer semestre de l'any siguin un 25% inferiors a les del mateix període de l'any passat. Així ho ha explicat el regidor i president del parc, Joan Puigdollers, que ha anunciat que el parc buscarà un públic més infantil i familiar i intentarà deixar enrere "les emocions fortes".

La tarda del dissabte 17 de juliol del 2010 tot semblava anar com sempre. Però uns sorolls estranys a l'atracció del Pèndol van fer que l'operador de la màquina, que feia poc que era treballador del parc, avisés els serveis tècnics, que van fer parar durant una estona l'aparell per revisar l'atracció. Es van fer diverses voltes en buit i amb passatgers, i els responsables de manteniment van considerar que no hi havia cap perill i que els sorolls que se sentien eren normals en una atracció com aquella: una gran cabina que balanceja sobre un pivot ancorat a terra, una de les atraccions estrella del parc.

Però els sorolls van continuar, i fins i tot testimonis presencials asseguren que els va sobtar. Poc després de les set de la tarda, el pal que aguanta tota l'estructura i que fa de suport principal i pivot va cedir, es va desenganxar dels ancoratges a terra i la cabina i el braç articulat que la suporta van caure sobre una altra atracció, el tren de La Mina d'Or. Una noia de 15 anys va resultar morta i tres menors, dues adolescents i un nen més, van resultar ferits de consideració.

Entre agost i setembre, el descens de visitants va ser "molt espectacular", ha admès Puigdollers, ja que va baixar un 60% respecte dels mateixos mesos de l'any anterior. Durant aquells dos mesos, els visitants respiraven "inquietud". D'octubre a desembre les xifres es van recuperar considerablement, i el descens de visitants va ser del 36%. De gener a juny, les visites han baixat un 24,9%. En el conjunt del 2010, el descens de visitants va ser del 34,9%, passant de 617.00 a 402.000 visitants, i es van tenir uns ingressos de 12,9 milions d'euros, amb unes pèrdues de 2,2 milions.

Al març, la llavors regidora i presidenta del parc, Sara Jaurrieta, va dir que la intenció era tornar als 600.000 visitants durant aquest 2011, però l'objectiu, ara mateix, sembla difícil d'aconseguir. Ara es vol passar pàgina i no es farà cap acte d'homenatge a les víctimes.

Canvi de model cap a un parc més familiar

La voluntat del nou govern de CiU és fer un canvi de model del parc. "Es deixen enrere les emocions fortes", i es farà una transició cap a un parc familiar, pensat per a infants acompanyats. Tot i que cal estudiar els canvis que s'introdueixen, no es canviarà cap atracció, ni tan sols l'Huracan, la més agressiva. L'única atracció que s'ha desmuntat ha estat la nòria. El que sí que es farà serà potenciar les activitats teatrals, musicals i creatives.

"És un parc especial, històric", ha opinat Puigdollers, que ha basat l'èxit de la instal·lació en elements com els miralls màgics o el mític avió vermell. A més, comparteix amb l'exalcalde Joan Clos la voluntat que el punt més alt de la ciutat, situat al parc, ha de ser públic i gratuït. L'espai on estava situat el Pèndol ja no tornarà a acollir cap atracció d'aquestes característiques. Inicialment el parc va anunciar que ubicaria allà mateix una zona de jocs infantils i familiars, però aquest projecte ha quedat aparcat. De moment, l'espai s'ha convertit en un jardí, una zona verda que només acompanya el pas en un camí entre dues zones del parc.

Pel que fa a la seguretat, Puigdollers i la directora del parc, Rosa Ortiz, han explicat que totes les atraccions han passat amb èxit les proves de seguretat i s'han invertit 650.000 euros en fer modificacions i millores per obtenir una nova certificació de qualitat concedida pel Col·legi d'Enginyers, que, a més, va fer l'informe pericial que es va lliurar a la jutgessa que investiga la mort de l'adolescent.

L'atracció, inaugurada el 4 d'agost del 2006, tenia capacitat per a quatre persones, que eren elevades fins a una altura de 38 metres i llançades al buit a 100 quilòmetres per hora durant 2,8 segons. Tenia un braç articulat de 25 metres que subjectava la cabina i, després de la caiguda lliure, la góndola de l'atracció feia un recorregut de 50 metres de manera pendular. Havia passat totes les revisions pertinents, l'última el mes de juny anterior, feta per una empresa externa.

Immediatament després de l'accident es van tancar i revisar bona part de les atraccions, entre elles l'Huracan i l'Atalaia. La primera va reobrir a l'octubre i la segona ara al juliol, coincidint amb el 90è aniversari de la seva instal·lació.

Mal disseny, construcció i instal·lació

La investigació judicial del cas s'ha anat complicant a mesura que passaven els mesos. La jutgessa va demanar un informe pericial per determinar les causes de l'esfondrament, que va elaborar un enginyer de l'empresa catalana Applus. Per la seva part, l'Ajuntament, també va encarregar un informe al Col·legi d'Enginyers Industrials. Tots dos documents, elaborats durant mesos, coincideixen en apuntar a un mal disseny i construcció de l'atracció, amb errors en l'elecció dels materials i en el mètode de subjecció a terra. En concret, apunten a un mal disseny de la base i a un error de càlcul que va fer que es posessin uns cargols menys resistents del necessari.

Per això, la jutgessa ha imputat dinou persones, entre operaris del parc, tècnics de manteniment i responsables de les empreses relacionades, com la municipal PATSA, que gestiona el parc, i les que van dissenyar, construir i instal·lar l'atracció, a més de les que feien les revisions periòdiques a la instal·lació. De fet, durant diverses declaracions davant del Jutjat d'Instrucció número 2 de Barcelona, diversos tècnics han intentat exculpar-se, adduint que ningú va notar cap defecte en l'estructura, que sempre havia passat correctament les inspeccions.

Ara la investigació apunta cap a l'empresa italiana Fabbri, que va dissenyar i construir l'atracció, i que està en procés de fallida, Imtec que va fer el disseny de la col·locació i la constructora Copisa, que va fer les obres a la zona. Spie i Atisae, que feien les revisions periòdiques, també hi estan implicades.

stats