Publicitat
Publicitat

ENTREVISTA AL: DOCTOR EDUARD ESTIVILL

"Tothom hauria de fer la migdiada durant tota la vida"

Recomanació El metge del son és un gran defensor de la migdiada, però adverteix que ha de ser curta, d'un màxim de 20 minuts

Quins són els principals beneficis de la migdiada?

Les persones que fan una migdiada curta tenen entre un 10% i 12% més de rendiment per la tarda. Estan més despertes, tenen més concentració i força per acabar el dia. Hi ha empreses que ja estan aprofitant aquest descobriment. Per exemple, la fàbrica de cotxes de Toyota al Japó obliga els seus treballadors a fer 20 minuts de migdiada. No és tant per la salut, sinó sobretot perquè han vist que augmenta la producció de cotxes a la tarda si els operaris han fet la migdiada.

Per què tenim son després de dinar?

El nostre rellotge biològic diu que el cervell necessita dos períodes de son. L'un va des de les 10-11-12 de la nit fins a les 6-7-8 del matí i, després d'unes 7 o 8 hores de vigília, hi ha una altra petita necessitat de son: la migdiada.

Per tant, la necessitat de dormir al migdia és una qüestió biològica i no cultural.

Exacte, i és molt recomanable per a tothom. Però ha de ser sempre curta, com a màxim de 20 minuts, que és el que dura la primera fase del son, el son superficial. Si dormim més, entrarem en son profund i és aleshores quan el despertar és confús i feixuc. Quan passa això, la migdiada no és reparadora.

Ens pot servir per compensar el que no dormim a la nit?

La migdiada serveix per completar la necessitat de son de 24 hores, no per recuperar les poques hores de son de la nit anterior. Si dormim poc, per exemple 4 o 5 hores, les conseqüències -irritabilitat, cansament, ulls pesats, falta de concentració- les tindrem al matí, després d'haver-nos llevat, i no ens servirà de res la migdiada. Potser passarem millor tarda però no ens traurà el mal matí que hem passat.

Aquesta és també la posició del món mèdic en general o hi ha divergència d'opinions?

Tot el món científic està d'acord amb el que acabo d'explicar, perquè es tracta de descobriments demostrats i derivats de l'estudi del nostre rellotge biològic.

Podem arribar a somiar en qüestió de 20 minuts?

Normalment no. El que sí que podem tenir és el que coneixem com a "al·lucinacions de l'adormiment", que són com somnis però molt curts.

La migdiada va més bé a l'estiu o és adequada tot l'any?

Seria molt recomanable que tothom la fes tot l'any i durant tota la vida.

Al sofà o al llit?

Pot ser el sofà o un lloc lleugerament còmode, però no cal que sigui al llit. Ara, si no hi ha més opció, el llit també seria correcte. El més important és posar el despertador o el mòbil perquè la migdiada no duri més del que ha de durar.

Al principi comentava el cas de Toyota. Ara que se'ns demana ser més productius per sortir de la crisi, no hauríem de demanar la possibilitat de fer la migdiada a les nostres empreses?

És un fet, com deia, que la migdiada augmenta la productivitat. El que passa és que és difícil que el món laboral i empresarial entengui, com al Japó, que cal deixar fer la migdiada als treballadors per incrementar el rendiment. Encara hi ha molta manca d'informació sobre el tema i, per això, cal fer-ne més difusió.

Més continguts de