Societat 16/01/2017

Veïns del Poblenou tallen el trànsit contra la superilla

Asseguren que el projecte ha creat més problemes que solucions i reclamen sotmetre'l a una consulta

Montse Riart / Selena Soro
3 min
Un centenar de veïns han tallat el trànsit entre els carrers Tànger i Llacuna per protestar contra la superilla  del Poblenou

BarcelonaUn centenar de veïns del barri del Poblenou han tallat el trànsit durant més de mitja hora per protestar contra la superilla habilitada per l'Ajuntament des del setembre per reduir la contaminació a la zona. De manera experimental, el consistori va tallar el trànsit entre quatre illes de cases per alliberar espai i pacificar el trànsit: "Ha aportat més problemes que solucions", assegura Jordi Campins, portaveu de l'Associació d'Afectats per la Superilla del Poblenou.

La d'aquest dilluns és la primera de les mobilitzacions organitzades pels veïns que es queixen que el consistori no ha acceptat ni una de les seves propostes. Reclamen eliminar els recorreguts interns del barri i sotmetre'ls a consulta. Aquest matí han tallat el trànsit entre els carrers Tànger i Llacuna, després demanaran una reunió amb l'alcaldessa Ada Colau i dijous a la tarda tornaran a mobilitzar-se entre els carrers Pallars i Badajoz. També ho faran dilluns i dijous de la setmana vinent, segons ha assenyalat Campins en una roda de premsa posterior a la mobilització.

Recorreguts el triple de llargs

Els veïns asseguren que els recorreguts creats a l'interior de la superilla per eliminar el trànsit de vehicles ha acabat provocant que els veïns que han de treure el cotxe del pàrquing o els comerciants i treballadors de la zona acabin fent el triple de recorregut que abans: "Ara necessito 20 minuts més per anar a la feina", assegura en Francesc Abad, un dels veïns que aquest dilluns s'ha unit a la mobilització. "Jo acabo fent 400 metres més per tancar el cotxe, i això no deu ajudar a la contaminació", afegeix en Carles Mulero.

És el mateix que explica el portaveu de l'Associació d'Afectats per la Superilla del Poblenou, Jordi Campins: "Fa unes setmanes, per anar a passar la ITV al costat de casa, vaig recórrer 2.700 metres, abans feia un recorregut de 900". Afegeix que els negocis de la zona també s'han vist afectats i explica que "una empresa de càtering de la zona s'està trobant que necessita uns 30 minuts per a comandes que abans servia en cinc". Campins calcula que els comerços de l'interior de la superilla han perdut entre un 20 i un 50% del negoci.

Més enllà de no reduir la contaminació i dificultar la mobilitat dels veïns i els negocis de la zona, Campins també critica que la superilla ha servit per "desertitzar" els carrers interiors i ha acabat dividint els veïns entre "partidaris i detractors". Assegura que en els quatre mesos de reunions amb el consistori "no s'ha acceptat ni una de les nostres propostes".

Els afectats reclamen la retirada immediata dels circuits interns, propostes per "humanitzar" el barri i dinamitzar les places i illes internes dels habitatges i sotmetre a consulta veïnal el projecte. Asseguren que continuaran amb les mobilitzacions fins que no es modifiqui la situació actual.

Carta a Ada Colau

En donar per finalitzat el tall de trànsit, els veïns han fet parada a l'Ajuntament de Barcelona, on han entregat una carta dirigida a l'alcaldessa Ada Colau. "Enfront de la situació en què es troba el districte de Sant Martí, ens veiem obligats a posar-nos en contacte amb vostè a fi de posar en coneixement el greu perjudici que està causant la implantació de la superilla al nostre barri i que, malgrat les queixes realitzades, no ha trobat resposta d'aquest il·lustre Ajuntament", arrenca la missiva, que repassa els problemes que ha comportat la prova pilot i demanen una reunió amb l'alcaldessa per comentar tots els punts.

En una roda de premsa posterior a l'entrega de la carta, Campins ha reiterat les demandes de la plataforma, la més important de les quals és posar fi immediata a la prova pilot, avaluar-la i començar des de zero el disseny per la millora del barri. "Vivim en una de les zones de Barcelona més abandonades urbanísticament", ha assenyalat Campins, que ha lamentat que es creïn placetes artificials amb la superilla mentre el barri ja en té una de pública de 9.500 metres quadrats ara abandonada –s'hi guarda la maquinària de les obres de Pere IV– i "plena de rates i males herbes".

La tinenta d'alcalde i regidora d'Urbanisme i Ecologia, Janet Sanz, ha expressat aquest dilluns el "respecte absolut al dret legítim a manifestar-se", i ha assenyalat que com a govern continuaran treballant en el seu "objectiu", que és "fer una ciutat més habitable i menys contaminada", tal com marca el pla de mobilitat urbana de la ciutat. "El pla de superilles és la garantia que tindrem una ciutat més humana, més pacificada i menys contaminada", ha conclòs la tinent durant una roda de premsa sobre el pla d'allotjaments turístics.

stats