TECNOLOGIA
Societat 22/06/2011

Volar de París a Tòquio en dues hores i mitja

Fabricants i dissenyadors presenten al Paris Air Show els seus projectes d'avions supersònics, que doblarien la velocitat del Concorde. Els experts, però, són escèptics pel que fa a la seva viabilitat comercial

Redacció
2 min
Recreació del SonicStar d'Hyper Mach/ HyperMach.com

BarcelonaAgafar l'avió com qui agafa l'autobús i anar d'un continent a un altre com qui va al quiosc. Aquesta és la idea amb què dos fabricants d'avions i dissenyadors han sorprès al Paris Air Show, que se celebra aquests dies a Le Bourget, a prop de la capital francesa. Vuit anys després que el Concorde s'enlairés per darrer cop, l'empresa EADS ha donat a conèixer el seu projecte Zero Emission Hyper Sonic Transport, un avió supersònic que funcionarà amb algues marines. L'avió volarà a la velocitat Mach 4 (al voltant de 5.000 km/h) per sobre de l'atmosfera terrestre, per la qual cosa el temps dels vols es reduirà considerablement. D'aquesta manera, es podria anar de París a Tòquio en dues hores i mitja en comptes de les onze actuals. Hi ha, però, un inconvenient: no es preveu que aquest avió s'enlairi fins al 2050.

El segon projecte, de Sonic Star, serà, segons els seus creadors, "el futur en l'aviació". L'avió doblaria la velocitat del Concorde, i cobriria el trajecte de Nova York a Dubai en dues hores i vint minuts. La volta al món es faria en cinc hores. Amb una velocitat de Mach 3.6, l'aparell no faria tant de soroll com el seu predecessor i les seves emissions serien reduïdes. Els responsables d'aquest projecte apunten que l'avió estaria operatiu el juny del 2021, gairebé trenta anys abans que el seu competidor d'EADS, però no seria accessible al públic general, ja que només podria transportar 20 persones.

Malgrat els bons propòsits, els experts de l'aviació no tenen tan clar que aquests projectes puguin tirar endavant. Murdo Morrison, editor de la revista Flight International, apunta que "els costos de dissenyar coses com aquestes del no-res són astronòmics, i encara que puguin arribar a la fase de prototip, això no és ni tan sols la meitat de la batalla, potser el 10%. "La ciència i la tecnologia hi són, sabem d'avions que volen a velocitats supersòniques, com el Fighter o el Concorde, però el problema és aconseguir que funcioni comercialment", diu, i afegeix que "si fos fàcil i possible, algun dels grans fabricants ja ho hauria fet".

stats