Publicitat
Publicitat

EDUCACIÓ

Woodie Flowers: "Estem vivint un 'canvi Guttenberg' en el món de l'educació"

Canvi "Deixem les lliçons teòriques a internet i alliberem les aules per fer educació real" Economia "Crear continguts 'online' de qualitat demana molta inversió, però estancar-nos en un sistema educatiu antic és més perillós per a l'economia"

En menys d'una hora de conversa, Woodie Flowers t'encarrega fins a cinc lectures a la web per aprendre nous conceptes i fins i tot posa deures: "Abans d'un any, construeix alguna cosa amb les mans". Aquest professor emèrit d'enginyeria mecànica al Massachusetts Institute of Technology (MIT), Boston, és un apassionat del coneixement i està convençut que el món de l'educació està a punt de viure una revolució transcendental. Ell mateix farà el que calgui per contribuir-hi. Igual que va ensenyar a la filla de nou anys del seu veí a conduir una excavadora, Flowers vol convèncer totes les dones -i a tothom, de fet- que poden construir robots si s'ho proposen. Amb aquesta missió va participar a la jornada Women&Tech organitzada per Easse a Barcelona, on va tractar de reclutar futures enginyeres, que -diu- "ajudaran a resoldre els problemes del món".

Catalunya té un greu problema per la poca demanda d'estudiants a les carreres d'enginyeria. Com podem fer més atractiva aquesta àrea?

Són molts els nois que han participat al First [una competició de robòtica per a adolescents que va cofundar al MIT el 1989] i m'han dit: "Mai m'havia plantejat ser enginyer, però ara que conec la satisfacció de construir un robot, penso estudiar-ho". El 80% dels nois que participen al First fan carreres de ciència i enginyeria. Cal fer-los experimentar perquè ho coneguin. La gent jove no sap que pot aprendre a resoldre els problemes del món!

La UE també està centrant esforços a atreure noies cap a les carreres científiques. Per què creu que n'hi ha tan poques, encara?

Totes les actituds socials de les dones es forgen els primers anys de vida, quan encara no en són conscients però estan absorbint moltes influències culturals. Ningú els hi va dir, però des del naixement els han ensenyat, amb tot d' inputs al voltant, que hi ha certes coses que les dones fan i d'altres que no fan. Desfer-se d'aquests convencions és molt difícil perquè estan profundament arrelades al subconscient. Però es poden canviar portant cada cop més noies a participar i experimentar amb les tecnologies. Formar part de la solució dels problemes del món és una gran font de satisfacció, que els farà canviar la imatge inconscient que tenen d'elles mateixes.

Harvard i el MIT han posat en marxa EdX, una plataforma que obre a internet algunes de les classes que es fan a les dues universitats. ¿Aquesta és la revolució educativa que vostè fa anys que pronostica?

En part sí, però encara no del tot. Educació i formació són coses diferents. Aprendre gramàtica i escriptura és formació ( training ), aprendre a ser periodista requereix educació. Si acceptem aquesta diferència i deixem la formació per a les noves tecnologies, podem alliberar les universitats per fer educació real.

I què és l'educació real?

És el que es produeix quan un grup de persones s'uneixen per construir o produir alguna cosa sota la guia d'un mentor, d'un expert. Una lliçó magistral és formació, però treballar amb un mentor és educació. Fer coses és molt més important que veure-les o escoltar-les.

Així, proposa deixar les classes teòriques a internet i que a la universitat es treballi en equips el vessant més pràctic. És el que vol fer EdX. Què és el que no li agrada?

Encara no està prou centrat en la qualitat. Les noves tecnologies permeten fer formació de molt alta qualitat, amb animacions, vídeos integrats i altres eines interactives i creatives per fer els continguts més atractius. Encara pensem que les classes teòriques són la regió dels professors, però Brad Pitt i Angelina Jolie, i fins i tot Lady Gaga, podrien transmetre aquests continguts de manera molt més emocionant.

No crec que als professors i mestres els agradi la idea...

Si els substitueixes per una cosa que és molt més econòmica i molt més efectiva hauran de deixar de fer el que fan ara, que és formació. Els millors començaran a fer educació real i els que no... Simplement s'imposaran les lleis de l'evolució...

Però continguts online amb la qualitat que vostè proposa requereixen una inversió molt alta de diners.

Sí, cal una inversió molt més gran que la que han fet Harvard i el MIT a EdX, amb 30 milions de dòlars cadascuna. Però si James Cameron anuncia que es pensa gastar 1.000 milions de dòlars en la seva pròxima pel·lícula sota l'aigua, per què haurien de considerar excessiu dedicar aquesta mateixa quantitat a l'educació?

No és qüestió de consideracions, sinó de possibilitats. A Catalunya el pressupost d'educació es retalla.

Però una inversió com aquesta obtindria molt millors resultats i a la llarga seria més econòmica, perquè traspasses la formació a internet i et queda tot l'espai de les aules per fer coses realment importants. Ens farà ser més productius. Estancar-nos en un sistema educatiu antic és molt més perillós per a l'economia.

Ja hi ha hagut intents de crear plataformes educatives online sense èxit. Per què ara ha de ser diferent?

Perquè moltes coses s'estan unint i l'economia ho està accelerant. Moltes empreses i universitats s'han posat a produir formació online de gran qualitat. Fa molts anys que parlo d'aquest canvi, però ara està passant molt ràpid i crec que es donarà molt abans de deu anys. Estem assistint a un moment Guttenberg , una revolució com ho va ser aquella per al paper, en l'àmbit de l'educació.

¿Les universitats dels Estats Units seran les que portaran el canvi?

De cap manera. De fet, crec que aquest canvi educatiu hauria de començar als instituts de secundària, perquè els nois aprenguin aviat a formar-se autònomament. Els joves d'avui han de ser tres cops més productius i creatius del que he sigut jo. Les noves tecnologies estan elevant el llistó i hauran de continuar formant-se tota la vida. I confio que aquí a Espanya també passarà.

Més continguts de