Publicitat
Publicitat

DRETS DELS INFANTS

El Govern fixa el protocol d'acció a les escoles per a aquests casos

Els mestres acudiran a la fiscalia si detecten alumnes maltractats

El Govern ha fixat el protocol d'actuació dels professors i la direcció dels centres escolars en cas que un alumne pateixi maltractaments. Els casos greus es denunciaran a la Generalitat, els jutjats i la fiscalia.

La tristesa i l'aïllament constants, l'actitud agressiva amb els companys de classe o la dificultat per controlar esfínters poden ser símptomes que un nen està patint maltractaments, físics, psicològics o sexuals, en l'entorn familiar. Els mestres de l'escola tenen més elements que ningú per valorar aquests senyals d'alerta, ja que veuen el nen cada dia, en coneixen la situació familiar i tenen contacte directe amb els pares o tutors.

Fins ahir, la seva intervenció en casos de maltractament no estava regulada formalment. Però, a partir del curs que ve, si un docent o director d'escola detecta un maltractament greu, ho haurà de comunicar a la direcció general d'Atenció a la Infància i l'Adolescència (DGAIA) de la Generalitat i, alhora, ho haurà de denunciar davant la fiscalia de menors i el jutjat de guàrdia. En els casos en què, a més, s'hagi produït un abús físic o sexual evident, la direcció del centre traslladarà l'infant a un centre hospitalari.

Un simulador informàtic

Així ho estipula el protocol firmat ahir per la conselleria d'Ensenyament i la de Benestar Social i Família, que fixa com a maltractament greu el que "posa en perill la integritat física o emocional de l'infant o adolescent i que pot provocar danys significatius en el seu desenvolupament". En els casos de maltractament lleu o moderat, quan es dóna amb poca freqüència o és de baixa intensitat, el centre educatiu s'haurà de coordinar amb els serveis socials de la zona per tractar de resoldre la situació.

El protocol, que s'implantarà de manera efectiva el curs vinent 2012-13, inclou una llista dels indicadors de maltractament i dels factors de risc que els docents han de tenir en compte. Però, a més, la Generalitat ha creat una aplicació informàtica que ajudarà els mestres a avaluar si el risc de maltractament és lleu, moderat o greu.

Es tracta d'un simulador informàtic en què els educadors introduiran dades sobre l'aspecte físic de l'alumne (si arriba brut, sense esmorzar, es queixa de dolors o presenta algun senyal al cos, per exemple), el vessant emocional o de comportament (pors, agressivitat, consum de drogues, etc.), l'aprenentatge (des de problemes de concentració o absentisme fins a retards en el desenvolupament) i la seva relació amb la família i els companys. Amb aquestes dades, l'aplicació determinarà el nivell de risc de l'infant i el centre educatiu actuarà en conseqüència.

A Catalunya, el 85% dels maltractaments infantils són detectats pels serveis socials, mentre que del 15% restant -els casos més greus- n'alerten els metges d'urgències i els Mossos d'Esquadra. Ara els mestres entraran en escena.

Més continguts de