Societat 19/12/2010

La connexió amb l'alta velocitat europea, ja és una realitat

El primer TGV que cobreix el trajecte entre Figueres i París ja ha travessat el nou túnel del Pertús i ara continua el seu camí cap a la capital francesa

1 min

p { margin-bottom: 0.21cm; } A un quart de dotze del matí, el túnel del Pertús ha perdut la virginitat. Per primera vegada, gairebé dos anys després de la seva construcció, un tren amb viatgers, concretament el TGV 6210, l'ha estrenat. És un dia històric: per primera vegada Catalunya està unida a la xarxa europea d'ample internacional. Una connexiò, però, que és incompleta i arriba amb molts anys de retard.

Des que va ser plantejada per primera vegada el 1984 pel primer govern de Jordi Pujol, la connexió amb ample internacional ha estat una de les principals reivindicacions catalanes en el camp de les infraestructures. Han hagut de passar més de 25 anys perquè el somni es fes realitat. Tan el govern francès com l'espanyol s'hi van resistir fins que el pes de la lògica s'ha acabat imposant. De tota manera, queda molta feina per fer.

A la banda catalana, la connexió no serà completa almenys fins el 2012, quan està previst acabar els túnels urbans de Barcelona i Girona. Fins llavors, els viatgers que vulguin anar a Montpeller, Lió o París des de Barcelona, hauran de fer transbord a Figueres. Perquè el túnel també pugui ser utilitzat per les mercaderies, s'ha construït un tercer rail a la línia convencional, entre el Port de Barcelona i Mollet, i entre Girona i Figueres. Això permetrà als trens de mercaderies circular ininterrompudament per via d'ample internacional des del Port fins a la Catalunya Nord.

L'entrada en servei del túnel, però, es farà de manera semiclandestina. Cap autoritat ha volgut ser present en una inauguració d'una obra que a més d'un ministre de Foment li hauria de provocar vergonya aliena.

stats