ENSENYAMENT
Societat 30/11/2016

Catalunya, per darrere d’Espanya en matemàtiques

Tot i que és el que més puja de la UE, l’Estat segueix amb uns resultats per sota de la mitjana de l’OCDE

Núria Martínez
3 min
Espanya ha millorat 23 punts en matemàtiques i 13 en ciències respecte de l’edició anterior de l’estudi TIMSS, que es publica cada quatre anys i es fa en 49 països.

BarcelonaAprovat en ciències, suspès per molt poc en matemàtiques. Els alumnes catalans de 4t de primària (9 anys) estan un punt per sota de la mitjana internacional en matemàtiques i 11 punts per sobre en ciències. La dada es desprèn d’un estudi que fa cada quatre anys l’Associació Internacional per a l’Avaluació del Rendiment Educatiu (IEA). El treball situa Catalunya amb una puntuació de 499 en matemàtiques i 511 en ciències quan la mitjana dels països estudiats és de 500 punts. El mateix estudi comparava ahir per primer cop Catalunya i Espanya: el nivell dels alumnes catalans està sis punts per sota en matemàtiques i set per darrere de la mitjana espanyola en el cas de les ciències.

L’estudi TIMSS ha avaluat en aquesta edició el rendiment dels alumnes de nou anys de 49 països, entre els quals 24 dels 35 de l’OCDE, durant el 2015. A Espanya es van avaluar 7.764 alumnes de 358 centres. Tot i el mal resultat, fonts del departament d’Ensenyament asseguren que aquestes xifres “no els amoïnen” perquè estan a mig cicle de primària i “encara hi ha marge de millora”. En aquest sentit, defensen que les xifres determinants són les de l’informe PISA -que es presenta la setmana que ve- perquè es fan a final de cicle. Si bé és el primer any que es fa pública la mostra de Catalunya de l’informe TIMSS, Ensenyament defensa que algunes escoles ja van participar-hi fa quatre anys i que els resultats han millorat. Asseguren que els centres avaluats han millorat 10 punts en matemàtiques i 8 en ciències. Les dades per centres, però, no són públiques.

Rendiment acadèmic segons l'índex TIMSS

A banda de Catalunya, per primer cop aquest any, també s’han segregat els resultats d’altres comunitats autònomes: Astúries, Castella i Lleó, la Rioja i Madrid [vegeu el gràfic]. En matemàtiques, el pitjor rendiment és per a Andalusia (486 punts), seguit de Catalunya. En canvi, se situen per sobre de la mitjana espanyola (505) la Rioja i Astúries (518), la Comunitat de Madrid (525) i Castella i Lleó (531). Pel que fa a les ciències, els alumnes andalusos són els que també tenen més mal rendiment (503 punts), seguits de Catalunya (511), tots dos per sota de la mitjana espanyola (518). Per sobre hi ha la Rioja (532), Astúries (538), Madrid (539) i Castella i Lleó (546).

Ahir el ministeri d’Educació, Cultura i Esports va treure pit per les xifres d’Espanya i va recordar que és “la primera vegada” que els resultats estatals se situen per sobre de la mitjana dels països que inclou aquest estudi. En l’edició anterior, Espanya va obtenir 23 punts menys en matemàtiques i 13 menys en ciències que en l’actual edició. El cas és, però, que tot i la millora Espanya segueix estant per sota de la mitjana de la UE i de l’OCDE. En matemàtiques, la mitjana de l’OCDE se situa en 525 punts, i la de la UE, en 519. Pel que fa a ciències, la mitjana de l’OCDE és de 528 punts, i la de la UE, de 521.

Un altre dels arguments que esgrimeix el departament per defensar els resultats catalans és que aquestes proves es basen en coneixements curriculars i no en els competencials. “Aquest estudi s’ha de mirar amb calma perquè França està per sota de la mitjana i ningú dubta que ells tinguin un bon sistema”, insisteixen les fonts. Segons l’estudi, en matemàtiques Espanya se situa a l’altura del Canadà i d’Itàlia i per davant de França, Croàcia i Nova Zelanda, mentre que en ciències està al nivell del Canadà, Austràlia i Irlanda del Nord i per sobre dels Països Baixos, França, Bèlgica i Portugal.

Més inversió en formació

"Tot i que no és un resultat especialment dolent, és evident que podria millorar", sosté el professor de didàctica de les matemàtiques de la Universitat Autònoma de Barcelona (UAB) Jordi Deulofeu, que reivindica el treball per competències. Deulofeu creu que “s’està remant en la bona direcció”, però que cal reforçar la formació dels mestres. “Hi ha professorat molt implicat, però cal que s’augmenti la inversió”, conclou.

stats