Societat 17/10/2017

Els alumnes amb discapacitat intel·lectual es podran matricular directament a les escoles ordinàries

El Govern aprova el decret d'escola inclusiva, que compta amb 142 milions d'euros per quatre anys

Núria Martínez
2 min
Un grup d'alumnes, durant una classe

BarcelonaDesprés de més d'un any i mig d'espera, el Govern ha aprovat aquest dimarts el decret d'escola inclusiva que les entitats feia anys que reclamaven activament. Amb el nou decret -que substitueix l'anterior del 1997- es garanteix que tots els centres educatius de Catalunya siguin inclusius. Això vol dir que els alumnes amb necessitats educatives especials s'escolaritzaran en centres ordinaris i que, excepcionalment, les famílies podran sol·licitar l'escolarització en un centre d'educació especial per l'alumnat amb discapacitat greu o severa. Així doncs, un dels canvis respecte l'anterior decret és el paper de les famílies: amb el suport del departament d'Ensenyament, seran elles les que decidiran on escolaritzar el seu fill.

El pla compta amb 141.952.221 euros per als propers quatre cursos acadèmics -del curs 2017-18 al curs 2020-21, que es destinaran a més personal, més formació i més equipament. Traduït en xifres, això vol dir que en els propers quatre anys s'incorporaran 1.500 professionals nous al sistema.

Un altre dels punts més celebrats per les entitats és que els centres d'educació especial poden ser també centres proveïdors de serveis i recursos (CEEPSIR). És a dir, els professionals dels centres d'educació especial poden oferir suport als docents dels centres ordinaris. L'anterior decret regulava només l'alumnat que presentava necessitats educatives especials, mentre que l'actual regula l'atenció educativa de tot l'alumnat.

"Es tracta d'un canvi de paradigma: ara ja no parlem d'escola inclusiva, sinó de sistema inclusiu", apunta el secretari de polítiques educatives, Joan Mateo, que ha apuntat que molts dels punts del decret ja s'estan aplicant. Pel que fa a la participació, la directora general d'educació infantil i primària, Carme Ortoll, ha expressat que s'han produït més de 400 reunions i més de 800 professionals.

Des de la Plataforma Ciutadana per una Escola Inclusiva a Catalunya, la portaveu, Noemí Santiveri, assegura que ha estat un "procés llarg, laboriós, complexe, amb pujades i baixades", però assegura que és un pas de gegant cap a l'escola inclusiva. "Es podrien millorar coses, però valorem molt les coses positives que aporta", apunta Santiveri.

Actualment, al sistema educatiu català hi ha 25.000 alumnes escolaritatzs amb necessitats educatives especials. D'aquests, n'hi ha 2.000 amb discapacitats lleus o moderades que amb el nou decret anirien en centres ordinaris

stats