CONSUM
Societat 22/12/2011

Els amics invisibles busquen regal

Eugènia Sendra
4 min
Els amics invisibles busquen regal

Les botigues els assenyalen amb cartells que els recomanen "per a l'amic invisible" i els situen a primera fila perquè són productes llaminers, originals i de pressupost reduït. Els regals econòmics i amb valor simbòlic triomfen entre els companys de feina, amb els amics i fins i tot en els cercles més reduïts i familiars a causa de la crisi. "Quan fem un regal es produeix un intercanvi singular", indica el professor de sociologia del consum de la UAB Josep Verdaguer. "El valor econòmic del regal és el menys important: sobretot simbolitza i reforça la relació entre les persones". Per a alguns el Nadal és sinònim d'hedonisme i grans sacrificis, "un malbaratament que no és del tot irracional perquè serveix per celebrar el col·lectiu", segons Verdaguer. Altres consumidors -entre els quals hi ha els més crítics amb la societat de consum i contraris a la falta d'austeritat d'aquestes dates- opten pel regal diferent, per a tots els públics, compatible amb la ironia o lligat a valors com l'ecologia, la sostenibilitat i la solidaritat.

1. L'hora de les bitlles

Els campions de sumo de Muji fan jugar la família

Com a amic invisible, un té un pressupost limitat, que sovint es mou entre els 10 i 20 euros. Un trencaclosques de cartró convencerà un nen i un adult? Un animaló de patchwork quedarà curt? Un necesser serà massa personal? Un punt de llibre decorat amb tela de quimono agradarà? "L'important és que el regal sigui original i bonic, més que l'import que s'hi destini", defensa Joaquim de Toca, director de Muji Espanya. Els productes de la marca japonesa nascuda als vuitanta com a Muji Rushi Ryohin, "productes de qualitat sense la marca visible", aposten per la funcionalitat i la universalitat. Un dels protagonistes de la temporada és un joc de bitlles caracteritzades com a lluitadors de sumo, un regal que permet interactuar i allunya criatures i adults de les pantalles. De Toca defensa les alternatives als productes cars i reivindica els petits detalls que representen un punt optimista en un context de crisi generalitzada.

2. Jabugo anticrisi

Vinçon reprodueix el pernil inflable de Juli Capella

Conscients de la popularització del joc de l'amic invisible a les empreses, Vinçon també s'ha convertit en la botiga de referència a l'hora de trobar regals divertits, que no impliquin un pressupost gaire elevat. Seleccionen els productes en fires d'Orient, d'Europa i dels Estats Units, però aquest any l'estrella és un producte fet a casa. " El pernil de la crisi em fa molta gràcia", afirma Sergi Amat. L'obra de l'arquitecte Juli Capella, que ell mateix l'any passat va regalar en edicions limitades als seus clients, provoca la mateixa reacció a qui ja l'ha vist o comprat. I és que darrere l'aparença d'una pota de porc de preu racional, El pernil de la crisi amaga una petita obra de disseny inflable.

3. Rellotge sostenible

Drap-Art reuneix artistes que creen amb objectes de rebuig

Més enllà de les botigues ecològiques, que ofereixen roba, cosmètics i objectes de decoració amb certificats de producció, hi ha l'art i l'artesania nascuda del reciclatge. Tanja Grass, directora del Festival Internacional de Reciclatge Artístic Drap-Art, reconeix que l'objectiu és promoure un altre tipus de societat, consum i economia, com la que és capaç de reconvertir antics vinils en rellotges de paret, obra del col·lectiu Crearte; d'esculpir amb restes de colls d'ampolla, l'especialitat de l'Estudi Comglas, i de fer joies a partir de cremalleres en desús. Joies i objectes de decoració conscients , nascuts de deixalles transformades, seran els protagonistes de la fira Drap-Art, al FAD fins al 30 de desembre.

4. Fila tu mateix

L'Obrador Xisqueta crea un 'set' per aprendre a filar

Per fugir de manera radical dels circuits més comercials, cada vegada s'opta més pels regals fets a mà. Una altra modalitat amb molts seguidors, segons Alicia Roselló, responsable del col·lectiu Duduá, consisteix a regalar tallers per aprendre a fer ganxet, treballar el feltre o cuinar cupcakes . La tercera alternativa són els packs : l'Obrador Xisqueta, una associació sense ànim de lucre que vol recuperar el treball de la llana vinculant-hi els pagesos i els artesans del Pallars, ha creat el lot Vull aprendre a filar . El set inclou un fust que reprodueix l'eina pallaresa tradicional, llana ja cardada i instruccions per iniciar-se en l'art de filar. Un retorn als orígens, a la manera de fer dels avis, que Roselló descriu com "l'exotisme de cosir un botó i l'emoció de fer una bufanda".

5. Joc de te amb DO

Per Nadal creix l'interès pels productes solidaris Les botigues de comerç just noten l'estacionalitat i el Nadal és un dels moments en què es registren més vendes i donatius. "S'ha convertit en consens: toca gastar i toca ser més solidari", reconeix Juanjo Martínez, responsable de l'àrea d'accés al mercat d'Intermon Oxfam. "Es pot evitar de ser conscient de les formes de producció o tenir una actitud més responsable i comprar a les cooperatives de camperols i artesans", afegeix. Al catàleg nadalenc de l'ONG d'aquest any hi destaquen productes originals , com el Cafè Tierra Madre de Nicaragua, que dóna suport a un programa de gènere perquè les dones recuperin la titularitat de les terres que van perdre quan es van casar o un joc de tetera i gots fets per una minoria ètnica del Vietnam.

stats