Societat 15/07/2011

Les arrels profundes del consumisme

A.p.
2 min
A l'hora de comprar, les opcions són quasi infinites.

El filòsof i assagista Jordi Pigem ha escrit diversos llibres i articles en què analitza les raons que ens han portat a la crisi, que segons el seu parer no és només econòmica, sinó molt més profunda. En la seva última obra ( Qüestió de valors. Del consumisme a la sostenibilitat) examina a fons els mecanismes subjacents en el consumisme, que vincula molt clarament a un règim de vida col·lectiva clarament insostenible. Relaciona el consumisme amb conseqüències ecològiques i socials negatives però sobretot amb un estat psicològic d'inseguretat "que és contraproduent per a la satisfacció personal". Sense caure en maniqueismes, Pigem defensa que "el consum amb seny és una activitat natural" però al mateix temps afirma que "hi ha alguna cosa clarament problemàtica en el consumisme, és a dir, en la compulsió de consumir més enllà del que és suficient per a una vida digna".

Aquest filòsof reconeix que, malgrat els problemes que comporta el consumisme, s'ha convertit "en part essencial de la identitat contemporània, del que dóna o sembla donar sentit a la vida dels nostres dies". En relació a aquesta perspectiva, cita les valoracions de Tim Jackson, comissionat econòmic de la comissió pel desenvolupament sostenible de la Gran Bretanya, que ha conclòs que el consumisme és una forma de religiositat secular "que intenta resoldre problemes existencials amb mitjans materials". A partir d'aquesta afirmació, Jackson dedueix que els missatges benintencionats per variar aquesta situació són insuficients i, segons ell, "si el consum té un rol tan vital en les nostres vides, demanar a la gent que abandoni les comoditats materials és demanar-los que s'arrisquin a una mena de suïcidi social. La gent resistirà les amenaces a la seva identitat. Resistirà les amenaces al que per a ells té sentit".

stats