Societat 12/09/2013

Els reptes del nou curs: millorar l'anglès i reduir el fracàs escolar

Més d'un milió d'alumnes comencen avui les classes. El curs escolar examinarà el pla de plurilingüisme de Rigau

Elisabet Escriche
3 min

BarcelonaS'han acabat les vacances per a 1,3 milions d'alumnes catalans. Aquest dijous comença el curs a infantil i primària i divendres ho farà a secundària. En total començaran les classes 10.000 alumnes més que l'any passat. En canvi, hi ha els mateixos mestres que el curs passat, prop de 64.000. Els sindicats assegura que fan falta 500 docents més.

El departament d'Ensenyament ha posat en el punt de mira un vell objectiu: que els alumnes tinguin un bon domini d'anglès. Per aconseguir-ho, durà a terme a partir d'aquest curs un pla de plurilingüisme que s'allargarà cinc anys. De moment, té previst aplicar-lo a 52 centres, dels quals 27 són públics i els altres 25 concertats.

La Joaquim Ruyra de Barcelona ha estat una de les escoles on es durà a terme el pla de plurilingüisme. Molts dels pares desconeixien aquest dijous al matí que es potenciaria l'anglès a les aules. Tot i així ho valoraven positivament. "Tot el que sigui conèixer més idiomes millor", ha explicat l'Anna, la mare d'un alumne de 7 anys. L'inici escolar en aquest centre ha estat marcat per les llargues cues per sol·licitar la beca menjador. El centre té 420 alumnes, un 40% d'immigrants i un gruix important d'autòctons amb grans dificultats econòmiques. "Tal i com ens va demanar la consellera, hem de garantir que tots els nens puguin menjar", ha explicat la directora, Alícia Fernández. Tot i la petició dels sindicats, l'escola ha declinat fer cap acte en contra de les retallades i la Lomce, la llei Wert.

El curs estarà marcat per dos plans contra el fracàs escolar: el pla intensiu de millora als alumnes de primer d'ESO i les auditories pedagògiques per a la millora dels centres de primària.

Reforç per als alumnes de primer d'ESO

El pla intensiu de millora a primer d'ESO té com a objectiu reforçar les assignatures de català, castellà i matemàtiques per als alumnes amb dificultats d'aprenentatge. Les classes es faran dins de l'horari lectiu mentre els seus companys fan matèries optatives. Suposaran augmentar de nou a 13 les classes de reforç que es fan a la setmana d'aquestes tres matèries. De llengua catalana i castellana se n'impartiran quatre de cadascuna en lloc de tres, mentre que de matemàtiques se'n faran cinc en lloc de tres. Els grups seran flexibles i d'un mínim de deu estudiants. Es preveu que més de 4.100 alumnes passin per aquest pla, un 9% del total que estudien primer d'ESO. Els sindicats han criticat que s'impulsi aquest reforç quan des del 2010 s'està retallant la plantilla d'atenció a la diversitat, que té el mateix objectiu.

Auditories per millorar els resultats acadèmics

Ensenyament durà a terme auditories pedagògiques en els centres que concentren més d'un 30% d'alumnes amb un baix resultat en les proves de competència que es fan a sisè de primària en les matèries de català, castellà i matemàtiques. Per fer l'avaluació es recolliran les dades del centre i del seu context, els resultats obtinguts, els recursos docents i metodològics de què disposa i els projectes docents i de direcció. Amb tot aquest material, es farà un diagnòstic de la realitat de l'escola i, posteriorment, un pla d'actuació en què es determinaran els canvis organitzatius, pedagògics i de gestió que s'han de dur a terme per incrementar la taxa d'èxit escolar. La consellera d'Ensenyament va voler deixar clar que l'objectiu d'aquestes auditories és evitar la "cronificació" dels mals resultats en aquests centres.

Potenciar la tecnologia digital en els centres

Al marge d'augmentar la presència de l'anglès a les aules i de lluitar contra el fracàs escolar, l'altre objectiu de la conselleria és inserir les tecnologies digitals en els projectes educatius dels centres. Entre les novetats del pla de tecnologies per a l'aprenentatge i el coneixement (TAC) destaca que l'alumne podrà cursar fins a dues assignatures a distància a través de l'Institut Obert de Catalunya (IOC). Un professor serà l'encarregat de fer-ne el seguiment. Alhora es permetrà fer la formació professional a distància en els centres situats en zones que presentin baixa densitat demogràfica. El pla també inclou una matèria optativa d'informàtica per als alumnes de quart d'ESO que els ensenyi, entre altres coses, a fer aplicacions de mòbil.

stats