Publicitat
Publicitat

Trànsit

Cada vehicle avariat provoca una mitjana de 5,4 km de retencions

Les avaries provoquen 1.300 quilòmetres de cues a l'any per entrar a Barcelona

Cada any 1.1 es produeixen milions d'assistències per avaries a tot Catalunya. Es preveu que per Setmana Santa hi haurà 34.000 avaries a les carreteres catalanes

Les gairebé 3.000 avaries diàries de vehicles que hi ha a Catalunya provoquen a l'any uns 1.300 quilòmetres de cues als accessos a Barcelona, la mateixa distància que hi ha entre la capital catalana i Frankfurt, segons un estudi del RACC que situa les Rondes i la C-58 com les vies més conflictives.

En roda de premsa, el director d'Assistència en Viatge del RACC, Daniel Cornudella, i el director de Comunicació, Josep Maria Miret, han insistit en la importància que els conductors facin un bon manteniment del seu vehicle, tant per la seva pròpia seguretat com per no entorpir la mobilitat viària.

Segons l'estudi, cada any 1,1 milions de vehicle requereixen a Catalunya assistència mecànica, fet que suposa que cada hora 125 vehicles hagin de ser atesos a la carretera, amb el problema que això genera per a la mobilitat, ja que, de mitjana, cada vehicle avariat genera 5,4 quilòmetres de retencions.

Previsions per Setmana Santa

De fet, tan sols per a aquesta Setmana Santa es calcula que 34.000 vehicles quedaran aturats al mig de la via a Catalunya per una avaria, per la qual cosa els responsables del RACC han remarcat la importància de revisar el vehicle abans de posar-se a circular.

Les vies més conflictives són la Ronda del Litoral, la Ronda de Dalt i l'Autopista del Vallès (C-58), que concentren el 76,4% dels quilòmetres de retenció generats per avaries de vehicles.

La Ronda Litoral, la més conflictiva

En el cas de la Ronda del Litoral es produeix un 'efecte ratera', perquè cada vehicle avariat provoca 7,07 quilòmetres de retenció de mitjana, en contra dels 5,47 de la C-58; els 5,30 de la Ronda de Dalt; els 4,70 de l'AP-7 o els 4,33 de l'Autopista del Baix Llobregat (B-23/AP-2).

Aquesta situació especialment complicada a la Ronda Litoral es deu al fet que concentra el 30% de les avaries de camions –perquè HI circulen molts vehicles pesants, ja que la via connecta amb el Port– i per la dificultat de retirar els vehicles avariats, cosa que allarga el temps d'ocupació del carril de circulació.

A diferència del que passa amb la Ronda Litoral i la Ronda de Dalt, on la majoria de quilòmetres de retenció que generen les avaries es queden a la pròpia via, la C-58 centrifuga les cues a altres vies adjacents.

En concret, dels 396 quilòmetres de cua que genera de mitja la Ronda Litoral, el 68% es queda en la pròpia via, de la mateixa manera que ocorre amb la Ronda de Dalt, on dels 350 quilòmetres de cua el 84% el pateix la pròpia via.

Per contra, en la C-58, dels 241 quilòmetres de retenció que generen les avaries en aquesta via, només el 46% es queden a l'autopista del Vallès, ja que el 53% restant contamina carreteres adjacents, entre elles les pròpies rondes, en especial la Litoral.

Els sistemes electrònics, principals causes

Durant l'any passat, la pitjor retenció provocada per una avaria va ocórrer el 10 de maig, quan un camió avariat a les set del matí -que va tardar una hora i 45 minuts a ser retirat- va originar 45 quilòmetres de cua, que van col·lapsar els accessos a Barcelona per l'autovia de Castelldefels, l'Autopista del Garraf, la A-2, la B-23 i l'AP-2 i l'AP-7.

De l'1,1 milions d'assistències a la carretera durant l'any passat a Catalunya –dada obtinguda pel RACC a partir d'una estimació dels serveis realitzats per les principals companyies d'assistència–, el 57,4% va requerir remolcar el vehicle amb grua fins a un taller, mentre que el 42,6% restant es va poder resoldre en la via.

De totes les avaries, el 45,1% afecten al sistema electrònic general (en un 25% dels casos per problemes en les bateries), encara que la crisi també ha provocat un envelliment del parc mòbil, cosa que es tradueix en que es manté elevat el nombre d'avaries per fallades a les rodes, la direcció, la suspensió i els frens (el 14,5%) i al motor (12,1%).

Els turismes concentren la majoria de les avaries (amb un 63,4%), seguits de les motocicletes (9,3%), els monovolums (9,5), els tot terrenys (8%), les furgonetes (4,8%) i els autocars i camions (3,4%).

Més continguts de