CIÈNCIA
Societat 02/06/2011

El bilingüisme retarda l'aparició dels símptomes de l'Alzheimer cinc o sis anys

Una neurocientífica canadenca ha demostrat que l'ús regular de dues llengües “exercita” el cervell i és beneficiós a l'hora de fer diverses tasques alhora

Redacció
2 min

BarcelonaL'ús regular de dues llengües és beneficiós, segons diversos estudis realitzats per Ellen Bialystok, una neurocientífica de la Universitat de York, a Toronto, que porta més de 40 anys estudiant el bilingüsime. Segons les conclusions de Bialystok, que publica el New York Times, “l'ús regular de dues llengües sembla retardar l'aparició dels símptomes de l'Alzheimer”. “Això no significa que els bilingües no pateixin Alzheimer, sinó que mentre la malaltia arrela al cervell són capaços de continuar funcionant a un nivell més alt”, explica la professora. A més, les persones bilingües tenen la capacitat de resoldre problemes abans i de perdre menys facultats quan fan més d'una tasca alhora.

En un primer estudi, l'any 2004, Bialystok ja va demostrar que “a l'hora d'envellir, els bilingües conserven millor les capacitats cognitives”. Seguint aquest fil, en un estudi posterior, es van analitzar 400 casos de pacients d'Alzheimer i es va comprovar que els símptomes de la malaltia apareixen cinc o sis anys més tard en els bilingües que en les persones que només fan servir una llengua de manera regular.

Pel que fa a la capacitat multitasca, la professora ha experimentat amb persones a qui es donava instruccions mentre simulaven la conducció d'un vehicle. Els bilingües conduïen pitjor quan se'ls parlava però, comparats amb els monolingües, la pèrdua de capacitats era menor. Això passa perquè “el cervell es torna més eficient”, ja que està acostumat a haver d'escollir entre les dues llengües. “El sistema cognitiu és capaç de fixar-se en la informació important i ignorar l'accessòria”, resumeix la científica.

Exercici per al cervell

“Hi ha grans diferències entre la manera com processen el llenguatge les persones monolingües i les bilingües”, explica Bialystok. Segons la professora, els bilingües fan servir sistemes diferents al cervell per solucionar problemes: són més ràpids, fins i tot amb problemes no verbals. Bialystok recorda que, abans, el fet de ser bilingüe es veia com un inconvenient per al desenvolupament del nen però ara és un “regal potencial”. “El bilingüisme és bo. Fa el cervell més fort. És exercici per al cervell”, explica la neuròloga. “Sembla que tot el cervell adquireix connexions noves a causa del bilingüisme”, conclou Bialystok.

stats