Publicitat
Publicitat

INFRAESTRUCTURES

Aena havia promès que estarien fets el 2010, com a Barajas

Els controls del Prat tindran carrils ràpids a finals d'any

Els controls de seguretat de la T1 del Prat estrenaran carrils ràpids per als viatgers de business a finals d'any. Les instal·lacions, previstes des d'abans de la inauguració de la terminal, ja s'estan construint.

Més arcs de seguretat, més escàners, més personal de seguretat i d'assistència, comoditats com sofàs per descalçar-se, un tracte exquisit i una decoració de luxe. Tot, en una zona més discreta -diferenciada dels controls de seguretat convencionals-, amb menys viatgers, i en conseqüència, més ràpida. S'anomenen fast track , o carrils ràpids, i ja estan disponibles en aeroports de tot el món, incloent-hi el de Barajas. A finals d'aquest any arribaran a la T1 del Prat.

El desembre del 2008, sis mesos abans que obrís la T1, ja es va saber que estava previst incorporar-hi aquestes instal·lacions. El juny del 2010, quan la terminal va fer un any i Madrid va estrenar els seus carrils ràpids, Aena va assegurar que Barcelona els tindria aquell mateix estiu. Després el projecte va quedar estancat, però els responsables de l'aeroport han confirmat a l'ARA que les instal·lacions ja s'han començat a construir i estaran a punt per ser utilitzades a finals d'any.

"Serà un servei més exclusiu destinat a un perfil determinat de viatger", explica Francesc Folch, el cap de seguretat de l'aeroport, en referència al fet que estarà reservat als viatgers de business . "Però és un producte que les aerolínies oferiran als seus clients, de manera que seran les que en decidiran les condicions i els serveis", matisa Folch. En qualsevol cas, segons el cap de seguretat de l'aeroport, "els procediments de seguretat no seran diferents perquè no es poden canviar les normes". Tal com ja va explicar l'ARA el 16 de maig, alguns aeroports dels Estats Units estan provant un sistema que va un pas més enllà, amb normes que sí que són diferents per als viatgers freqüents autoritzats.

Satisfacció dels viatgers

Els responsables de l'aeroport destaquen que els controls de seguretat convencionals ja són de molta qualitat, amb un temps de pas mitjà en hora punta que el 2012, a la T1, ha oscil·lat entre els 6:07 minuts del febrer i els 7:41 de l'abril. Juan José Hita, el responsable de qualitat del Prat, explica que "els temps inferiors a 10 minuts tenen la màxima qualificació de la IATA". Hita afegeix que l'aeroport català obté molt bons resultats de satisfacció en les enquestes internacionals de referència, com la que fa Skytrax: "Hi participen 12 milions de viatgers, que ens han reconegut com el millor aeroport del sud d'Europa".

El responsable de qualitat del Prat detalla que, segons una altra enquesta feta per ASQ a una quantitat similar de viatgers, l'espera en controls de seguretat obté un 3,98 sobre 5. Una nota per sobre de la global de l'aeroport, que el col·loca com el tercer de la seva categoria a Europa pel que fa a aquest aspecte. Una enquesta de l'OCU i altres associacions de consumidors europees, entre tan sols 10.000 viatgers, els aprovava però amb una nota inferior.

Més continguts de