Societat 09/01/2017

Primeres indemnitzacions per als familiars de les víctimes de la tragèdia de Germanwings

La fiscalia alemanya dóna a Andreas Lubitz l'única responsabilitat d'estavellar intencionadament l'avió als Alps, on van morir les 150 persones que hi viatjaven

Montse Riart
2 min
Membres dels equips de rescat treballant a la zona on es va estavellar l'avió / EFE

BARCELONAGairebé dos anys després que el copilot Andreas Lubitz estavellés als Alps francesos el vol de Germanwings entre Barcelona i Düsseldorf que traslladava 150 persones, alguns dels familiars de les víctimes espanyoles han començat a rebre les indemnitzacions de la companyia. Un dels portaveus de l’Associació d’Afectats pel Vol Germanwings 9525, Eduardo Ruiz, ha confirmat a l’ARA que el mes passat es va tancar el procés obert als jutjats civils, que servirà per "ajudar les famílies a començar a tancar una ferida" que porta oberta 21 mesos, des que es va produir la tragèdia, el 24 de març del 2015.

Per pactar la xifra d’indemnitzacions s’ha fet servir el barem màxim establert per als accidents de trànsit, l’únic que reconeix la justícia espanyola, que ja es va aplicar en el cas de l’accident d’avió de Spanair a l’aeroport de Barajas. Tot i així, Ruiz explica que els afectats estan satisfets amb la quantitat, ja que se’ls ha aplicat la xifra fixada per al 2016 –tot i que els fets siguin del 2015– “que millora substancialment els barems anteriors”, sense especificar, per motius de confidencialitat, la quantitat rebuda per les famílies.

Responsabilitat única del copilot

Els familiars de les víctimes apuntaven a la responsabilitat de la companyia aèria i les autoritats alemanyes per no haver detectat que Lubitz tenia una depressió que ell mateix havia amagat a l'empresa, però la Fiscalia alemanya considera que el copilot és l'únic responsable de la tragèdia en les conclusions de la seva investigació que s'han fet públiques aquest dilluns.

Un portaveu de la Fiscalia de Düsseldorf ha explicat que el copilot tenia un possible "episodi psicòtic depressiu" que li va començar el desembre del 2014, quatre mesos abans, cosa que havia amagat a l'aerolínia. Segons la Fiscalia, les investigacions no han mostrat cap indici per responsabilitzar els metges, la companyia aèria ni l'autoritat de l'aviació alemanya dels fets. La investigació de la Fiscalia conclou que la mort dels 150 tripulants i passatgers del vol va ser responsabilitat única de Lubitz, que va estavellar intencionadament l'avió contra els Alps francesos.

Ruiz ha explicat a l'ARA que "la investigació penal principal del cas continua oberta a França" i recorda que l’informe de l’Oficina d’Investigació i Anàlisis de França (BEA) del març passat detectava "greus errors" en el sistema de control dels pilots i recomanava canviar la legislació aèria per incrementar aquests controls i garantir la seguretat ciutadana.

Per saber-ne més: La vida després de Germanwings

stats