Societat 26/01/2016

Els cotxes més contaminants pagaran més de 80 euros l'any a partir del 2018

El Govern aprova un impost a l'emissió de CO2 dels vehicles privats com a part de la nova llei de canvi climàtic

Mario Martín Matas
3 min

BarcelonaEls propietaris dels cotxes matriculats a Catalunya hauran de pagar en funció del diòxid de carboni (CO2) que emetin els seus vehicles a partir del 2018. Aquesta és una de les mesures que inclou la nova llei de canvi climàtic, aprovada aquest dimarts pel Govern, i que quan estigui plenament operativa recaptarà 75 milions d'euros l'any, ha explicat el conseller de Territori i Sostenibilitat, Josep Rull.

La nova figura impositiva es desplegarà de forma progressiva fins al 2020, començant pels vehicles més contaminants. Els més bruts són els que emeten més de 160 grams de CO2 per quilòmetre, poden arribar a pagar més de 80 euros l'any. Els que emetin menys de 120 grams n'estaran exempts, mentre que un vehicle de gamma mitjana pagarà al voltant de 10 euros.

GRÀFIC

En qualsevol cas, el 60% del parc de vehicles emet menys de 140 grams, i per tant pagaran una quantitat "relativament baixa", ha assegurat el conseller, entre 1 i 5 euros. La intenció de l'impost, que ja s'havia avançat durant els treballs preparatoris de la llei, és "incentivar canvis" en el parc de vehicles i "desaparèixer" en un termini raonable, de manera que els ciutadans apostin cada vegada més per vehicles més nets. De fet, el pla de millora de qualitat de l'aire també preveu la creació d'un segon impost a la mobilitat dels vehicles dins l'àrea metropolitana, tot i que encara es troba lluny de concretar-se.

La nova llei de canvi climàtic, en tot cas, està en línia amb el compromís adquirit per la Unió Europea (UE) de reduir les emissions d'efecte hivernacle un 25% l'any 2020 respecte a les emissions del 2005, i arribar al 80% el 2050, un fet que Rull ha definit com un "autèntic repte estructural de país". A més a més, contempla diferents mesures d'adaptació al canvi climàtic.

Evolució de les emissions a Catalunya

La norma també reforça el paper de la comissió interdepartamental per comprometre tot el Govern en la lluita contra l'escalfament global, crea el Consell Català del Clima per implicar tots els actors, posa en marxa un mecanisme d'avaluació periòdica de les emissions i aposta per la creació d'un fons que serveixi per impulsar mesures que lluitin contra aquest fenomen. "És una llei d'estat amb una visió ambiciosa de país que incorpora el concepte de sostenibilitat com a eix central", ha resumit Rull, i que a més és pionera a Espanya, ha recordat. La nova legislació, a més a més, s'inspira en els acords de la Cimera de París i en els millors elements de les lleis similars aprovades a països com Escòcia, Suècia, el Quebec, Irlanda, França i Austràlia.

"La nostra obligació és definir un país millor", preservar la qualitat de vida i fer front a una realitat que té un impacte directe en l'economia, ha insistit Rull, perquè el canvi climàtic ja és una realitat a Catalunya en sectors molt diversos, com és l'agricultura, el turisme, la salut –amb l'augment de les onades del calor–, i fins i tot amb efectes directes sobre el territori, com demostra el risc d'enfonsament que pateix el delta de l'Ebre.

Preguntat sobre la intenció de l'Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) anunciada ahir de limitar l'accés a Barcelona dels cotxes més contaminants, Rull ha considerat que "és bo que aquest tema estigui sobre la taula", perquè demostra la seriositat d'un problema que fa anys que s'arrossega, tot i que ha assegurat que el Govern no té gaire constància de la proposta i ha instat l'AMB a treballar-ho dins la taula de la qualitat de l'aire, l'organisme que engloba totes les administracions.

stats