EDUCACIÓ
Societat 18/06/2014

Les famílies denuncien un retrocés de l’escola inclusiva

Afirmen que cada cop acull menys alumnes amb necessitats especials

Elisabet Escriche
2 min
Les associacions de mares i pares denuncien que el departament d’Ensenyament no aposta per l’escola inclusiva.

BarcelonaLa Federació de Mares i Pares d’Alumnes de Catalunya (Fapac) va denunciar ahir una “reculada” de l’escola inclusiva a Catalunya en els últims deu anys. Segons dades de les famílies, el curs 1994-1995 un 67% de l’alumnat amb necessitats educatives especials (NEE) estudiava en centres ordinaris, un percentatge que actualment ha baixat fins al 61%. El departament d’Ensenyament minimitza aquest descens a un 2%. La conselleria d’Irene Rigau assegurava que el curs 2009-2010 un 75,5% de l’alumnat amb discapacitat estava escolaritzat en centres ordinaris mentre que el curs 2012-2013 -les últimes dades disponibles- el percentatge era del 73,6%. Aquesta última xifra és l’objectiu que s’havia fixat Ensenyament en el pla Aprendre junts per viure junts, que té com a objectiu afavorir el desenvolupament de bones pràctiques en el conjunt del sistema educatiu, i que s’aplicarà fins al 2015.

Les associacions de mares i pares van carregar ahir contra la falta de polítiques clares i de recursos per defensar i potenciar l’escola inclusiva, una crítica a la gestió de la conselleria de Rigau. “Ensenyament no creu en l’escola inclusiva, aposta més per la segregació que per la inclusió”, va lamentar el president de la Fapac, Àlex Castillo.

Les advertències del síndic

L’octubre passat el síndic de greuges, Rafael Ribó, ja va alertar en un informe del retrocés de l’escola inclusiva. En aquella ocasió, el síndic va recomanar a Ensenyament augmentar els recursos per garantir una atenció adequada dels nens discapacitats a les escoles i fomentar la formació de docents, entre altres punts. Segons la Fapac, actualment hi ha 10.876 alumnes amb NEE que fan l’educació obligatòria en centres ordinaris i un total de 4.437 professionals. “Cada vegada més escoles ordinàries, per manca de recursos i de personal, es veuen incapaces d’assumir alumnes amb necessitats educatives especials i recomanen a famílies portar-los en centres especials”, va denunciar Castillo. Ensenyament xifra en 18.845 els alumnes de totes les etapes educatives amb NEE, des d’infantil fins a cicles formatius de grau superior, que estudien en centres ordinaris.

El Govern congela els preus universitaris

El Govern va aprovar ahir el decret per mantenir els preus de les universitats públiques per a les primeres matrícules de graus i cicles per al curs 2014-2015, tal com va proposar la Junta del Consell Interuniversitari la setmana passada. Pel que fa a les beques Equitat, es tornarà a bonificar el 50% per als estudiants que compleixen els requisits econòmics però que queden exclosos dels ajuts estatals perquè tenen una nota entre 5 i 5,5.

stats